Jubileumskomiteen for Landslovjubileet i Vestland
PARTER I JUBILEET: Jubileumskomiteen for Vestland presenterte mandag sitt program på historisk grunn i Håkonshallen, der loven til Magnus Lagabøte ble laget.
Bilde: Helen Daae Frøyseth/Vestland fylkeskommune

Nå går startskuddet for landslovjubileet i Vestland

Landsloven ble laget i Bergen, og i år feirer vi at det er 750 år siden denne viktige loven for den tidlige statsdannelsen i Norge ble til. Se smakebiter fra programmet.

Med Magnus Lagabøtes landslov fikk vi i 1274 for første gang en samlende lov for hele Norge.

Bodde i Bergen

Som eneste sted i Norge har Bergen flere kulturminner direkte knyttet til Magnus Lagabøte og kongssetet hans. Håkonshallen var kongens representasjonsbygg og Rosenkrantztårnet var boligen til kong Magnus.

I nåværende Domkirke, som den gangen var Olavskirken til fransiskanerne, fikk Magnus undervisning, og her ble han gravlagt. Nonneseter kloster fikk en stor pengegave fra kong Magnus, slik at de kunne utvide klosterkirken sin.

Se programmet

Jubileet skal markeres på flere vis i byen og i fylket. Av tema jubileet i Vestland ønsker å aktualisere, er hvordan demokrati og rettssamfunn kan utsettes for trusler og krig, men også utvikles gjennom medborgerskap og inkludering.

Det er lansert en felles nettside for jubileet i Vestland der du kan lese mer om alle de planlagte arrangementene og fordype deg i artikler om Magnus Lagabøte og jubileet.

Markeringer i Bergen

Bergen bystyre har bevilget 1,5 millioner kroner til Bymuseet sin Landslovsutstilling, som er vår hovedmarkering. Kommunen skal også være vertskap for en jubileumsmiddag i Håkonshallen.

Bergen Offentlige Bibliotek vil ha flere arrangementer og aktiviteter i jubileumsåret. Det vil også være aktiviteter knyttet til skolene.

Universitetet i Bergen sin årlige middelalderuke vil gi bergensere og tilreisende et glimt av tiden Magnus Lagabøte levde i. I tillegg kommer forskere fra ledende middelaldermiljø til Bergen for å delta på forskerkonferanser på universitetet.

Storstilt samarbeid

Det er Vestland fylkeskommune som koordinerer jubileet. Partnere er Bergen kommune, Universitetet i Bergen, Bymuseet, Høgskulen på Vestlandet, Bjørgvin bispedømme, Moster 2024, Statsforvaltaren i Vestland og Vestland fylkeskommune.

Les mer om lanseringen av jubileet i Vestland på fylkeskommunen sin nettside.