GLOBAL VOKAL: Stemmen er et instrument alle har med seg og forhåpentlig blir mange inspirert til å bruke den etter våre forestillinger, sier Bodil Rørtveit i Global Vokal. Vokalgruppen er et nytt bidrag til Den kulturelle skolesekken
Bilde: Kim Einar Andreassen

Millioner til kunst og kultur i skolen

Alle elever i bergensskolen får oppleve profesjonell kultur opp til tre ganger i løpet av skoleåret, gjennom Den kulturelle skolesekken.

For neste skoleår setter Seksjon for kunst og kulturutvikling ved Bergen kommune sammen program til DKS med et budsjett på i overkant av 9,5 millioner kroner som er finansiert av statlige spillemidler via Vestland fylkeskommune og Kulturtanken.

– Flott og viktig

Ved hjelp av kun sangstemmen og effektbokser blir musikkrommet på Christie krybbe skoler en formiddag i april plutselig omgjort til nordisk natur med tilhørende joik, høyfjell med lokking på kyr, en båttur med bølgeskvulp med måkeskrik og en gospelkirke i Nord-Amerika, med mer. Elevene synger med og klapper takten til alt fra hiphop til folkemusikk fra Balkan, og får blant annet prøve seg på capoeira.

– Jeg synes det er flott og viktig at vi får denne muligheten til å dra på turne med Den kulturelle skolesekken. Det er viktig fordi det har blitt mindre og mindre musikk i skolehverdagen, sier vokalist, komponist og vokalinspirator Bodil Rørtveit, som er initiativtaker til Global vokal.

Sang med mangfold

Sanggruppen Global vokal er et helt nytt bidrag til Den kulturelle skolesekken (DKS) i Bergen for skoleåret 2023/2024. Vokalgruppen tar rett og slett elevene med på en jordomseiling kun ved bruk av stemmen og blander musikk fra hele verden og andre verdener.

– Jeg er inspirert av folkemusikk fra hele verden. Ved å vise mangfoldet av musikksjangre og tradisjoner fra andre land, får elevene ny erfaring. Men i tillegg gir de også gjenkjennelse og glede til elever med utenlandsk bakgrunn eller elever som har vært i de landene musikken kommer fra, sier hun.

I så måte passer Global vokals bidrag inn i DKS’ formål på å ivareta samisk- og nasjonale minoriteters språk og kultur.

CAPOEIRA: Capoeira slår godt an blant skolelevene ved Christie Krybbe skoler. Her ser vi  Sondre Pettersen i aksjon, heiet frem av Bodil Rørtveit og Eva Pfitzenmaier.
CAPOEIRA: Capoeira slår godt an blant skolelevene ved Christie Krybbe skoler. Her ser vi Sondre Pettersen i aksjon, heiet frem av Bodil Rørtveit og Eva Pfitzenmaier.
Bilde: Kim Einar Andreassen

Sentralt bidrag til barns kunst- og kulturtilbud

Med 80 000 billetter og 1 100 arrangementer fordelt på 58 utvalgte prosjekter, får grunnskoleelevene fra 1. til 10. trinn i Bergen oppleve opp til tre kulturopplevelser hver. DKS Bergen er opptatt av at det er profesjonelle utøvere som leverer program til skolene, og at disse viser kompetanse og motivasjon for å formidle for målgruppen og med skolen som arena.

– Den kulturelle skolesekken er et sentralt bidrag til at barn i Bergen skal få oppleve kunst og kulturtilbud av høy kvalitet, gjerne fra aktører fra regionen. Det er samtidig viktig at programmet skal gjenspeile det samfunnet vi lever i, samtidig som aktuelle tema, ulike teknikker og interesser i barne- og ungdomskultur er med, sier Tine Rude, seksjonssjef for kunst og kulturutvikling,  på Byrådsavdeling for næring, kultur og idrett i Bergen kommune.

Bidrar til utvikling og kompetanse

Som såkalt direktekommune, skal Bergen kommune bidra til utvikling av DKS, også på et nasjonalt nivå. Dette betyr blant annet at det også utvikles nye produksjoner. For neste skoleår er 21 av de 58 prosjektene aldri vist som en del av DKS.

DKS nasjonalt er landets største kulturarbeidsplass, og har gjennom flere år utviklet kompetanse og interesse hos kunstnere og andre profesjonelle kulturtilbydere med fokus på kunstformidling til barn og unge.

– Dette gjenspeiler seg i søkerbunken, både gjennom tilbud fra nye aktører med mange gode og sterke prosjekter, og gjennom tilbud fra tidligere deltakere som drar med seg nyttige erfaringer fra tidligere produksjoner, sier Tine Rude.

Fakta: Den kulturelle skolesekken:

• Den kulturelle skolesekken har vært en del av regjeringens kulturpolitiske satsing for grunnskolen siden 2001, og etter hvert ble også videregående skole inkludert i ordningen. Dette betyr at i dag får alle elever, fra 1. klasse i grunnskolen til 3. trinn på videregående skole, oppleve profesjonell kunst og kultur gjennom DKS.
  • Bergen kommune har siden 2001 vært direktekommune for Den kulturelle skolesekken, noe som innebærer at kommunen selv er ansvarlige for forvaltning av spillemidlene og ordningen til byens grunnskoleelever.
  • De totale budsjetterte kostnadene for DKS Bergen skoleåret 2024/25 er på kr 9 567 100,-, og kommer fra statlige spillemidler fra Vestland fylkeskommune.
  • Det er gitt tilslag til 58 av 1360 innsendte programforslag fra hele landet for skoleåret 2024/2025. Disse er fordelt på musikk, scenekunst, visuell kunst, litteratur, film og kulturarv. 671 av forslagene har aldri før blitt vist i DKS.
  • 49 av tilbudene vil foregå på skolene, eller som en kombinasjon av skolebesøk og institusjonsbesøk. Det vektlegges samtidig at elevene får kjennskap til sentrale kulturinstitusjoner i byen, som Grieghallen, Den Nationale Scene, Carte Blanche, Litteraturhuset i Bergen m. fl.
  • Programmet i DKS Bergen kvalitetssikres av fagrådgivere innenfor ulike kulturuttrykk i Seksjon for kunst og kulturutvikling, i tillegg til egen DKS-rådgivere i Seksjon for kunst og kulturutvikling, Avdeling Barnekultur og i Etat for skole. Til den årlige DKS Markedsplass for utøvere og kulturkontakter i august 2023, ble også skolenes elevråd invitert til å komme med ønsker til hva skolen skal velge fra programmet.