Anna Kreetz’ plass ligger mellom Kiellands gate og Bjørnsons gate like sør for Årstad videregående skole.
Et byrom for alle
Plassen har fått nye plantefelt som omrammes av to skulpturelle teglsteinsmurer. Murene kan brukes til sitting og klatring, og referer til form og materialbruk ved det historiske romforløpet ved Årstad VGS, og telgsteinsgårdene i Edvard Griegs vei. De buede formene danner et variert byrom der en både kan sitte tett på andre folk, eller holde mer avstand.
I Kiellands gate finner du:
ladepunkt for bildelingstjenester og HC-parkering med ladefasiliteter.
ny parkbelysning, som skal bidra til oversiktlighet og trygghetsfølelse på kveldstid.
bysykkelstativ og sykkelstativ lett tilgjengelig. Fortauene rundt er universelt utformet.
Hvem var Anna Kreetz?
Anna Kreetz har satt tydelige spor etter seg, nettopp i området der det nye byrommet er plassert – ved Årstad videregående skole. Kreetz var en foregangskvinne både som kvinnelig fotograf i Oslo og som forkjemper for utdanning for kvinner. Les mer om navnevalget og Anna Kreetz her.
Bildelingstilbudet øker i Bergen
De fire faste bildelingsplassene på Anna Kreetz plass er tildelt til Bildeleringen og Hyre. Sistnevnte etablerte seg på markedet i Bergen tidligere denne måneden. Også andre bildelingsselskaper har meldt at de vil etablere seg i Bergen i løpet av året, og vi forventer at bildelingstilbudet i Bergen vil styrkes betraktelig utover året.
– Bruken av bildeling i Bergen øker for hvert år som går, og bidrar til å redusere antallet privatbiler i gatene. Bymiljøetaten ser det som positivt at det etableres flere aktører som kan tilby ulike bildelingsmodeller som passer flere ulike behov, og slik kan få flere til å benytte seg av tilbudet, forteller etatsdirektør Lise Reinertsen.
Undersøkelser viser at en bildelingsbil erstatter mellom 10 og 20 privatbiler. Dette betyr at 1000 delebiler kan fjerne 10 000–20 000 privatbiler i Bergen. En gjennomsnittlig privatbil står dessuten i ro over 95 prosent av døgnet, og har dermed en høy arealkostnad for parkeringsplassen den opptar. Ved å redusere Bergens bilpark kan man dermed frigi store arealer til andre formål.
– De fleste som bor i en by og ikke er avhengig av bil hver dag, kan få dekket transportbehovet sitt med å gå, sykle, ta buss og bane - og ha tilgang på bil når det trengs. Et godt bildelingstilbud gjør at mange da ikke har behov for å eie egen bil, påpeker Reinertsen. Les mer om bildeling i Bergen her.