Thor Haakon Bakke og Maria Molden trekker vinnere av konkurranse
- Bysyklene er også deling, sa byråd Thor Haakon Bakke da han og byarkitekt Maria Molden trakk ti vinnere av årskort til Bergen bysykkel.
Bilde: Anne Kringstad

Ti vant bysykkel-årskort for svar om delte boligløsninger

766 personer svarte på Byarkitekten og forskningsprosjektet Bopilot sin digitale medvirkningsundersøkelse om hva de tenker om delte boligløsninger. Ti av dem vant årskort for bysykkel.

- Vi er veldig fornøyde med at såpass mange ville dele sine tanker om delte boligløsninger med oss. Bysykler er også deling, sa byråd Thor Haakon Bakke da han trakk de ti vinnere av årskort til bysykkelordningen.

Bopilot digital medvirkning ble gjennomført i ukene 34-37 i 2019 og ble sendt via sms til 7500 personer i Bergen i alderen 20-69 år. 766 valgte altså å gå inn på undersøkelsen.

Den innledende medvirkningen er gjennomført for å nå disse målene:

• Komme i kontakt med interesserte aktører i Bergen og i nærmiljøet rundt Grønneviken
  • Få kontakt med innbyggere som ville delta i Bopilot designsprint, intervjuer om delebolig og arrangementer om deleboliger
  • Få kunnskap om boligpreferanser og interesse for delekultur hos ulike beboergrupper
  • Skape blest, kunnskap og interesse om/for alternative boligformer med delekultur
  • Skape etterspørsel etter alternative boligformer med delekultur på Grønneviken i Bergen

Hvilke boligfunksjoner ønsker bergenserne å dele?

Den digitale medvirkningsundersøkelsen viser at hos de som er positive til sambruk scorer felleshus med arrangementer og fellesverksted/hobbyrom høyt hos alle aldersgrupper. Sykkelparkering er en populær delefunksjon blant respondentene som er under 60. Den yngre aldersgruppen er generelt sett mer opptatt av deling av funksjoner som går på mobilitet, som delebil, delesykler og sykkelparkering. Dette gjelder spesielt aldersgruppen 30-39. Den yngre generasjonen i aldersgruppen 20-29 er spesielt opptatt av flerbrukshall med aktiviteter, mens ekstra gjesterom scorer høyt hos de eldre.

Vil du vite mer?

Ønsker du å vite mer om forskningsprosjektet kan du kontakte Tina Larsen, prosjektleder for Bopilot hos Byarkitekten: Tina.larsen2@bergen.kommune.no

Vedlegg