Et argusblikk på byjubileet 1970

Bergen Byarkiv presenterer hver måned et dokument fra våre arkiver. I 2020 vil vi hente frem dokumenter fra 900-årsjubileet i 1970. Først og fremst finnes disse i arkivet etter Byjubileumskomiteen.

«Der skal engasjeres, ikke festes!», «Navlebeskuelse…», «Er det bare den sosiale eliten som skal jubilere?», «Brustne forventninger!», «Avlys jubileet!». Dette er bare noen få av skildringene vi finner i avisoverskriftene i 1970. For i et jubileumsår må også de skeptiske få være med. De misfornøyde fant dessuten godt selskap i bergensere med uttalt strileangst foran kommunesammenslutningen i 1972.

Arkivet etter byjubileumskomiteen inneholder hele 15 arkivbokser med tilsammen ca. 75 kilo avisutklipp fra hele verden. På oppdrag fra komiteen ble klodens aviser omhyggelig trålet på jakt etter jubileumsstoff fra Bergen av verdens mest tålmodige ansatte fra Norske Argus. Artiklene ble klippet ut, og sendt til komiteen i frankert konvolutt. Slik foregikk medieovervåkning anno 1970.

I denne arkivserien finner vi blant all begeistringen, syting over det meste som angikk byens liv og levnet. Noe av kritikken gikk på overdreven festing i kommunal regi, og pengebruk. En observatør fra Bergens Tidende ble ifølge en artikkel 15. august 1970 sendt ut til byens kafeer for å observere hva turister kunne risikere å bli traktert med i jubileumsåret. Han fant en nitrist blanding av «mjølkeslaps» (fiskesuppe), «mjøldrevje» (saus), «drevkokte grønsaker», og «slimsete kjøt». En av turistene klager over at bilen nesten falt fra hverandre gjennom de hullete innfartsårene til Bergen, mens en annen så vidt overlevde en dyvåt natt i telt på Storetveit. Det ble fra flere hold antydet at Bergen på ingen måte var rustet til å ta imot besøkende.

Men turistene strømmet på, og spor av misnøye til tross, var lovordene og hyllesten til byen blant de syv fjell i øverdøvende flertall. Selv sett med argusøyne.

Det ble fra flere hold antydet at Bergen ikke var rustet til å ta imot besøkende. Avisutklipp fra Aftenposten 24. juli 1970, fra arkivet etter Byjubileumskomiteen.