Sykkelsjefens beste råd for vintersykling

Hverken flom, snø eller regn i nordavind kan stoppe sykkelsjefen i Bergen kommune Einar Johan Grieg. Her er hans beste tips for en god sykkelhverdag.

Har du tenkt over hvordan dine reisevaner påvirker byluften i Bergen? Smarte reisevalg er sykkel, kollektivtrafikk og samkjøring. Under følger sykkelrådene.

Sykkelsjefens beste råd for vintersykling bilde
LASTER SMART: – La sykkelen bære vekten om du har mye å bære, sier sykkelsjefen. Dropp sekken og prioriter en god, vanntett sykkelveske – og eventuelt tilhenger.
Bilde: Ann-Kristin Loodtz

Hvilken sykkel har du?

- Det er vel en blanding mellom by- og tursykkel. Litt tung kanskje, men passer perfekt til den bruken jeg har.

Hvor langt sykler du hver dag?

- 12 kilometer hver vei til jobb. Jeg er heldig som har sykkelvei gjennom bergensdalen, den innfartsåren som kanskje har det beste sykkelnettet og mange flate strekninger som i Danmark. Men det jeg hører, er at mange er godt fornøyd med el-sykkel når de har en reisevei med flere bakker og enda større avstander.

Er det ikke upraktisk å komme svett på jobb?

- Nei, jeg har skift på jobben og kan dusje om det trengs. Det tar meg maks ti minutter å gjøre meg klar for arbeidsdagen. En annen ting er at jeg i mindre grad enn før bruker spesielle klær å sykle i. Jeg har syklet til jobb i over 15 år, og kommet frem til at det enkleste er å sykle i vanlige klær – så lenge man er tørr og varm.

Hva er dine beste tips for vinteren?

- Piggdekk er en fantastisk oppfinnelse, de gir godt grep både på is, snø og holkeføre. Unntaket er steinlagt vei, som brostein, så der skal man være forsiktig med å lene seg i svingene. Ellers har jeg alltid regntøy med i sykkelvesken. Og jeg bruker vanntette hansker med god varme i. De kaldeste dagene er det best med tykke votter.

Annet utstyr?

- Husk påbudt utstyr som lys foran og bak, refleks og ringeklokke. Jeg er mest fornøyd med dynamolykter som er montert fast på sykkelen. Ellers er det lurt med gode skjermer over hjulene og skjerm foran sykkelkjeden – så unngår du sprut på klærne. Et godt bagasjebrett er også bra, med en vanntett sykkelveske som du for eksempel trygt kan frakte PC i. De siste årene har jeg brukt punkteringssikre dekk. Og ikke glem en god lås, prioriter en litt solid.

Når vi står til knes i vann, har isholker eller snø og nullføre. Lar du sykkelen stå?

- Nei. Det er faktisk lettere å komme seg frem for meg på sykkel enn for bilene som står i kø under slike tilstander.

Har vi glemt noe?

- Naturopplevelsen. For meg er det en stor del av det å sykle, å være ute og oppleve alle årstidene på godt og vondt. Jeg tar også mye bilder på min vei. Da kan det oppstå magiske øyeblikk, som en gang jeg stoppet for å ta bilde av en hegre over Kristianborgvannet. Akkurat idet jeg løftet mobiltelefonen, fanget hegren en gjedde. Jeg fikk noen utrolige bilder, sier sykkelsjef Einar Johan Grieg.

Denne saken stod på trykk i Bergenseren 4 - 2015.