DYRKER: Amcha Ali dyrker mikrogrønt mens hun lærer seg norsk.
Bilde: Nina Blågestad

Nye veier til jobb for ferske bergensere

Vi har møtt tre flyktninger som tar ulike veier til et felles mål – jobb og en trygg fremtid.

BUSSFÅFØR: Ahmad Abdulrahman Makkia drømte egentlig om å bli pilot, men satser nå på bli flybussjåfør.
Bilde: Nina Blågestad

Når datteren min blir større og folk spør hva faren hennes gjør, vil jeg at hun skal svare at han er bussjåfør og er aktiv i byen, sier Ahmad Abdulrahman Makkia (26).
Han er en av 15 deltakere på Forkurs for yrkessjåfør. Kurset startet i høst og er et pilotprosjekt i regi av Introduksjonssenteret for flyktninger i samarbeid med Tide. Kurset forbereder elevene til å ta førerkort klasse D hos trafikkskole. De fleste deltakerne har allerede kjørt buss eller lastebil i hjemlandet, men for å ta yrkessjåføropplæring i Norge, kreves det B1-nivå i norsk. Tide stiller med instruktør som gir praktisk opplæring i bussen og stiller i klasserommet.

- Som bussjåfør får man hele dagen spørsmål, og da må man kunne språket godt. På kurset lærer vi mange nyttige ord, og lærerne er flinke til å forklare, sier Makkia.

– Trygghet for familien

Makkia kommer fra Aleppo. I Syria tok han utdannelse innen juss og jobbet som konditor, skredder, i butikk og jobbet med å kjøre ut mat for Røde Kors. I 2015 flyktet han, via gummibåt over Middelhavet, og så gjennom 12 land før han endte opp i Norge. Den første tiden var han på asylmottak, som han beskriver som venting på at livet kunne begynne igjen.
Han bor i sentrum sammen med konen, som han møtte på Nygård skole, og den seks måneder gamle datteren. Da han kom med på yrkessjåførkurset, ble han veldig glad og ivrig.
– Å få en fast jobb vil bety mye. Det vil gi meg trygghet, jeg kan kjøpe hus og
betale skatt som andre, sier familiefaren.

Språket spirer i ny klasse

Amcha Ali (50) er en av 13 elever fra syv nasjonaliteter i klassen i urbant landbruk i regi av Introduksjonssenteret for flyktninger, Nygård skole og Alf AS. Tanken bak den nye klassen er å starte med noe deltakerne kan godt fra før, jordbruk og fiske, og få det norske språket og samfunnet under huden gjennom praktisk arbeid.

Akkurat nå holder klassen på å dyrke mikrogrønt. De har også laget lykter, hjemmelaget såpe, urtesalt og diverse syltetøy og chutneyer som skal selges
på julemarked. Til våren skal de dyrke i jorden. På slutten av timen skriver de ordene de har brukt på et nettbrett.
– Kurset er veldig bra. Vi gjør ting sammen. Og har det hyggelig, sier hun. I Syria drev hun og mannen en liten gård. De hadde en ku og av og til sauer. De dyrket og solgte grønnsaker. Familien kom til Bergen for halvannet år siden. Som for mange av klassekameratene er dette hennes første møte med skoleverket.
– Målet er lære meg norsk og gå mer på skole, sier hun.

Ahmad kom raskt i jobb

I JOBB: Ahmad M. Alghabari stortrives i jobben han fikk gjennom prosjektet «Raskt i arbeid»
Bilde: Nina Blågestad

Siden april har Ahmad M. Alghabari jobbet i RsV Miljø. Han river, bygger nye vegger og tak, fjerner sopp og skifter bjelker. Han stortrives med å være ute, selv om regnet høljer ned. "Raskt i jobb" er en satsing der arbeidstakere med flyktningbakgrunn går rett i arbeid. Prosjektet startet i 2017 og er et samarbeid mellom Introduksjonssenteret for flyktninger og NAV. Det gis individuell oppfølging og ulike tilskudd som lønnstilskudd og mentortilskudd. For arbeidsgiveren har Ahmad vært en berikelse.

– Vi er i beit for folk og ville prøve. Det har vært en suksess så langt, Ahmad er arbeidsvillig og lærer fort. Målet er fast ansettelse, sier Arne Kronheim, daglig leder i RsV Miljø.

– Den dagen jeg fikk jobb her, var helt fantastisk. En lykkedag, sier 30-åringen.
I Syria jobbet han som revisor og bygningsarbeider. Nå vil han bli i byggebransjen og håper å kunne kjøpe seg bolig.
– Følelsen av å være uavhengig er det beste, sier han.

FAKTA Nye tiltak

• Flyktninger bosatt i Bergen er med i et toårig introduksjonsprogram.
  • For at den enkelte skal komme i arbeid og bli selvforsørgende, tilbys ulikekvalifiserende tiltak og direkte jobbmatch mot arbeidsgivere.
  • Tre nye tiltak er "Forkurs for yrkessjåfører", "Arbeidsinkludering i urbant landbruk" og "Raskt i jobb".
  • Vil du bli flyktningguide? Bergen kommune og Røde Kors samarbeider om årekruttere frivillige flyktningguider. Du bruker et par timer i uken, som veiviser inn i samfunnet. Kontakt med Bergen Røde Kors på telefon 55 30 79 79 eller e-post bergen@redcross.no.

Denne saken sto også på trykk i Bergenseren nummer 4 2019