Stiller ut skrot fra Puddefjorden bilde
Plastbåten ble ryddet opp fra Puddefjorden og har fått plass i Plastbyen Bergen i Akvariet

Stiller ut skrot fra Puddefjorden

Dykkere fant litt av hvert da de ryddet havbunnen for skrot. Nå har noe av skrotet fått plass i Akvariets utstilling Plastbyen 2017.

Ordføreren åpnet utstillingen Plastbyen Bergen på Akvariet
Bilde: Anne Kringstad

-Hvert år havner 8 millioner tonn plastavfall i verdenshavene. Det er det samme som vekten av fem millioner biler, sa ordfører Marte Mjøs Persen da hun 29. september åpnet Akvariets utstilling Plastbyen Bergen 2017. Ordføreren fikk et rungende JA! fra de oppmøtte skoleelevene på spørsmål om vi ikke kan bli bedre til å kildesortere.

Plastskrot fra Puddefjorden kom til nytte i Akvariets utstilling.Fra v: Prosjektleder Gry Stenersen, Renere Havn bergen-prosjektet, og Geir Olav Melingen fra Akvariet

Samarbeider med Akvariet

For å skape oppmerksomhet rundt det enorme miljøproblemet med plastavfall i havet, har Akvariet invitert alle som ville være med til å lage et byggverk av plastavfall. Barnehager, skoleklasser og familer har brukt mange timer på å rydde i strendene rundt Bergen – og bygget de mest fantastiske byggverk. Til sammen blir dette en hel by.
Renere Puddefjord har gitt en av plastbåtene fra bunnen av Puddefjorden til Akvariet, og båten er nå en del av denne utstillingen. Likeså blir ubåtpropellen og et av ankerne å
se på Akvariet fremover.

Ubåtpropellen fra Puddefjorden har fått plass på Akvariet
Bilde: Anne Kringstad