PxHere

Før barnet ditt begynner i barnehage, skal du gi barnehagen en erklæring om barnets helsetilstand. En helseerklæring gir viktig dokumentasjon til barnehagen og bidrar til at forholdene kan legges til rette for barnet. Det er ulike helseerklæringsskjema i private og kommunale barnehager.

Dersom barnet har møtt til de ordinære undersøkelsene på helsestasjonen, kan du selv gi erklæringen.

• Erklæringen skal foreligge før barnet begynner i barnehagen.
  • Erklæringen må ikke være eldre enn et halvt år.
  • Du leverer erklæringen til styrer i barnehagen der barnet skal begynne.

Private barnehager

Skal barnet begynne i en privat barnehage, tar du kontakt med barnehagen for å få skjemaet.

Kommunale barnehager

Skal barnet begynne i en kommunal barnehage, kan du bruke skjemaet som ligger nederst på denne siden. Du kan også få skjemaet i barnehagen.

Bergen kommune har som mål at informasjonssikkerhet og personvern skal være en naturlig del av vår virksomhet.  Les mer om hvordan kommunen håndterer personopplysninger.

Har du spørsmål om helseerklæring, kan du ta kontakt med styrer i barnehagen barnet ditt skal begynne i.

Erklæring om helsetilstand for barn i kommunal barnehage