Skolens visjon og verdier

Her kan dere lese mer om skolens visjon og verdier.

Visjon
Visjon
 

Skolens visjon bygger på verdiene: Læring og respekt

Vi ønsker å se på læring som et mål i seg selv. Vi vil mestre oppgaver, løse problemer, få økt forståelse, få mer innsikt, eller bedre ferdigheter.

Læring og respekt
Læring og respekt
 

RESPEKT

Respekt betyr å se om igjen, se en gang til. Det betyr at vi ser den andre - og prøver å forstå – for så å finne ut hva vi kan bidra med av det den andre trenger. Vi ønsker at møtet mellom oss skal bli godt både for den andre og for oss. Gjensidig respekt fører til god læring og vekst for oss begge.

Learning to know, to do, to live together, to be
Learning to know, to do, to live together, to be
 

Det er også nyttig å tenke respekt i møtet med det andre. Tingene omkring oss, naturen og miljøet vårt. Også i møtet med det andre, må vi ville det gode – ta vare på og være med å utvikle videre.

LÆRING

Vi lærer hele tiden - overalt. Skolen vår er en spesiell arbeidsplass for læring. Vi er der for å jobbe og har klare forventninger til hverandre om å jobbe hardt og bidra til et godt arbeidsfellesskap slik at alle de andre også kan lære og utvikle seg best mulig.

Læring er noe som skjer med og i den enkelte av oss.

Undervisning er noe som blir gjort av en annen. God undervisning setter læring igang - men læringen fullbyrdes ved vår egen innsats. Den gode andre kan stimulere denne prosessen. Vi bygger selv opp vår kunnskap, opparbeider våre ferdigheter og utvikler våre verdier og vår personlighet. Dette arbeidet kan oppmuntres og påskyndes - eller hemmes og hindres - av andre.

Læring er i stor grad en prosess der mennesker utvikler tanker, ideer og handlinger i samarbeid med andre.

Læring handler om vilje og hardt arbeid!

Ville-øve-mestre
Ville-øve-mestre
 

Ønsket holdning: Ville – øve - mestre

Vi vil                  

  • tro på at vi kan forbedre oss gjennom innsats
  • forklare prestasjoner med høy eller lav innsats
  • søke optimale utfordringer
  • ha stor utholdenhet når vi møter utfordringer og vansker
  • benytte effektive læringsstrategier