Våre oppgaver
Etaten har ansvar for å følge opp sykehjemmenes håndtering av fag, økonomi, personal og administrasjon. Etaten skal sikre at enhetene gir tjenester i henhold til gjeldende lov- og regelverk, innen tildelte økonomiske rammer og i henhold til retningslinjer fra Byrådsavdeling for helse og omsorg. De private institusjonene driver på oppdrag fra kommunen og følges opp i forhold til inngåtte driftsavtaler.
Her finner du en oversikt over sykehjemmene i Bergen kommune
Våre mål
Alders- og sykehjemmenes visjon for beboere, pårørende og ansatte er å sette mennesket i sentrum og vektlegge trygghet og trivsel.
Visjonen konkretiseres med følgende åtte målsetninger for kommunale sykehjem:
- Beboernes grunnleggende behov blir godt ivaretatt
- Beboerne er orientert om egen helsetilstand og kan medvirke i beslutninger knyttet til egen helse og velferd
- Samhandlingen med spesialisthelsetjeneste, forvaltning og hjemmesykepleie er god
- Vi har kompetente og engasjerte medarbeiderne
- Vi har et inkluderende og sikkert arbeidsmiljø der etisk refleksjon preger virksomhetens tjenester
- Vi har kontrolltiltak og rutiner som sikrer god kvalitet på tjenesten og god ressursstyring
- Vi ønsker å styrke båndet mellom sykehjem og lokalsamfunn gjennom det frivillige engasjementet