Gode forhold for idrett og friluftsliv

Med syv berømte fjell er det naturlig at friluftsliv har en viktig plass i Bergen. Byen har også en idrettsplan med høye ambisjoner.

Naturen og fjellene har gjort bergenserne til et fjellvandrende folkeslag. Idrettsplanen legger også opp til at flest mulige skal få være fysisk aktive og ha et ha et aktivitetstilbud i sitt nærmiljø.

En mann og en dame som sitter på en fjelltopp
STOLTZEN: Går du opp trappestien Stoltzekleiven får du svært god trim, og på toppen kan du nyte en nydelig utsikt.
Bilde: Marius Solberg Anfinsen

Byfjellene for alle

Året rundt kan byfjellene i Bergen by på et mangfold av opplevelser for natur- og friluftsliv for allmennheten. Her kan du ferdes på turveier og turstier i skog og lier eller oppleve høyfjell og mer krevende løyper. Alt innenfor våre nære turområder.

En jente i snødekt landskap ved Rundemanen.
VINTER PÅ BYFJELLENE: Ved Rundemanen en nydelig vinterdag. Når værforholdene tillater det, preparerer Etat for idrett flere kilometer med skiløyper i Fløyen-området.
Bilde: Kristin Bergitte Hauge

På Fløyen finner du Tubakuba, og ved Storavatnet i Krohnegården friluftsområde i Fyllingsdalen ble Egget tilgjengelig fra september 2019. Begge er overnattingshytter som kan bestilles og benyttes gratis av barnefamilier.

Bildet viser en trehytte i skogen.
OVERNATTINGSHYTTE: Egget er en eggeformet trekonstruksjon som ser ut til å gro ut av bakken. Formen kan gi en følelse av å tre inn i en slags underfundig verden, noe som spiller på eventyrlysten hos både barn og voksne.
Bilde: Kristin Bergitte Hauge

I 2020 stod Jubileumsstien ferdig i forbindelse med at Bergen feiret 950 år som by. Dette er en 55 km lang tursti fordelt på åtte etapper, fra Krokeide i sør til Tellevik kai i nord.

Aktiv og attraktiv for alle

Bergen kommune har vedtatt en egen idrettsplan, Idrettsplan 2017-2027 - Idrettsbyen Bergen - aktiv og attraktiv for alle

Planen slår blant annet fast at Bergen skal være en foregangskommune innen aktivitetsutvikling for idrett, fysisk aktivitet og friluftsliv, og skisserer anleggsutvikling i bydelene frem til 2022. Flest mulige skal få et variert aktivitetstilbud i sitt nærmiljø, både for egenorganisert og organisert idrett, fysisk aktivitet og friluftsliv. Det skal satses på breddeidretten, utvikle talenter og legge til rette for toppidretten.

En mannlig syklist som sykler opp bakkene ved Fløibanen.
ARRANGERTE SYKKEL-VM: Bergen ønsker også å være en attraktiv arrangørby. I september 2017 var det folkefest da byen var vertskap for sykkel-VM.
Bilde: Kristin Bergitte Hauge

Høsten 2014 åpnet Alexander Dale Oen Arena (ADO-Arena) - et topp moderne svømmeanlegg på Nygårdstangen som blant annet har et 50 meters konkurransebasseng.

Nordnes sjøbad ligger som en perle i Nordnesparken, kun en kort spasertur fra sentrum. Her har flere generasjoner bergensere kunne nyte badelivets gleder. I juli 2020 ble det feiret at sjøbadet fylte 110 år. Sjøbadet har et utendørs oppvarmet 25-meters saltvannsbasseng som holder deilige 30 grader og et mindre barnebasseng.

Bilde av basseng og badende gjester.
NORDNES SJØBAD: Våren 2018 overtok AdO arena driften av det historiske Nordnes sjøbad. Anlegget har de siste årene blitt oppgradert, og tilbyr også nå egen vinterbading.
Bilde: Nina Blågestad

Idrett for alle

For å få flere til å drive fysisk aktivitet, vil kommunen plassere idrettsparker eller nærmiljøanlegg der folk bor. Meningen er å lage møteplasser på tvers av idrettsmiljøene, og byen har allerede utviklet et godt samarbeid mellom idrett, kommunal administrasjon, politikere og næringsliv.

Tall og antall

Tall per juni 2023 viser at det innenfor byens grenser er det til sammen 509 idrettslag. Av disse er 331 ordinære idrettslag og 174 bedriftsidrettslag. Idrettslagene har 115.535 medlemmer, hvorav 100.535 er ordinære og rundt 15.000 bedriftsmedlemmer.  Fordelt på kjønn er det 41.906 kvinner og 58.629 menn.