Klatrer fra Sartor og Drange er klar for å ta imot en bjelke som skal festes på broen.
Simen Alsaker-Kolle fra Sartor og Drange er klar for å ta imot en bjelke som skal festes på broen.
Bilde: Margrethe Vikan Sæbø

Bygger bro på Løvstien

En spesiell bro bygges nå på fjellsiden av Løvstakken. Den kommer til å binde sammen resten av Løvstien.

Broen skal stå på søyler som plasseres i bakken, og vil gjøre det mulig for turgåere å spasere trygt rundt fjellsiden.

Snart kan du gå hele strekket fra Melkeplassen til Kråkenes, en tur på til sammen ca. 6,4 kilometer. 

Byråd for klima, miljø og byutvikling, Ingrid Nergaard Fjeldstad, sammen med direktør for Bymiljøetaten i Bergen, Lise Reinertsen.
Byråd for klima, miljø og byutvikling, Ingrid Nergaard Fjeldstad, sammen med direktør for Bymiljøetaten, Lise Reinertsen, foran broen som skal binde sammen Løvstien.
Bilde: Margrethe Vikan Sæbø

– Vi gleder oss til å åpne hele Løvstien om ett års tid, da må det bli en stor feiring, sier byråd for klima, miljø og byutvikling, Ingrid Nergaard Fjeldstad.

Byråd skrur i første skrue i bjelken på broen.
Fjeldstad fikk æren av å feste den første bjelken på brokonstruksjonen.
Bilde: Margrethe Vikan Sæbø
Illustrasjon av brokonstruksjonen når ferdig.
Slik skal broen se ut når den er ferdig.
Bilde: Sweco
Illustrasjon av broen rundt fjellsiden.
Broen blir ca. 380 meter lang, og flere benker vil bli utplassert langs broen slik at en kan ta seg en pause og nyte utsikten.
Bilde: Sweco

Pågående arbeider

Sartor og Drange
Det er Sartor og Drange som bygger den spesielle broen, på oppdrag av Bymiljøetaten.
Bilde: Margrethe Vikan Sæbø

Fundamentene bygges trinnvis. Etter at en har bygd en del fundamenter, så måles disse inn – og stålunderstellet til broen produseres på grunnlag av disse innmålingene. Entreprenør Sartor og Drange begynner å montere stål etter at det er bygget en viss lengde. 

En rekke fundamenter er allerede støpt, og entreprenør har begynt å montere stål på brokonstruksjonen. Først legges et midlertidig dekke til veis ende av broen, før det endelige tredekke i Accoya legges.

Arbeidsutstyr på buksen.
Klar til å gå i gang med arbeid.
Bilde: Margrethe Vikan Sæbø

Etter planen skal en kunne ta i bruk hele Løvstien som en sammenhengende tursti i første delen av 2024.

– Håpet er at det vil bli en enda mer populær turdestinasjon når vi er ferdige, sier Lise Reinertsen, direktør i Bymiljøetaten. 

– Til da vil vi også skape gode tilkomster til stien på ulike steder langs traseen, og sørge for å få opp god skilting, fortsetter hun.

Det er store høydeforskjeller fra bebyggelse og opp til Løvstien. Derfor er det vanskelig å lage tilkomster som er enkle å ta i bruk med barnevogn. Den mest tilgjengelige tilkomsten er fra sør – Kasperkollen. 

I Kristian Bings vei har vi bygget en tilkomst til Løvstien med trapper, men her kommer det også ramper for å gjøre den tilgjengelig for barnevogn og sykler. 

Utstikt fra broen.
Fra broen er det spektakulær utsikt mot Ulriken. I hjørnet står Eduardo José Llano Cofiño som er prosjektleder i Bymiljøetaten.
Bilde: Margrethe Vikan Sæbø
Her monteres første delen av stål på broen.
Starten på stålmonteringen.
Bilde: Svenn Smørås

Målet er å bygge en sikker og trygg turvei med gode kvaliteter og opplevelser, samt å skape gode forbindelseslinjer mot bebyggelse.

Fakta bro

  • Arbeidet med brokonstruksjonen vil pågå i hele 2023 og trolig noe ut i 2024.
  • Lengde: ca. 380 meter
  • Tredekket Accoya, har en levetid på opptil 50 år

Les mer om resten av arbeidene med Løvstien her.