Broen skal stå på søyler som plasseres i bakken, og vil gjøre det mulig for turgåere å spasere trygt rundt fjellsiden.
Snart kan du gå hele strekket fra Melkeplassen til Kråkenes, en tur på til sammen ca. 6,4 kilometer.
– Vi gleder oss til å åpne hele Løvstien om ett års tid, da må det bli en stor feiring, sier byråd for klima, miljø og byutvikling, Ingrid Nergaard Fjeldstad.
Pågående arbeider
Fundamentene bygges trinnvis. Etter at en har bygd en del fundamenter, så måles disse inn – og stålunderstellet til broen produseres på grunnlag av disse innmålingene. Entreprenør Sartor og Drange begynner å montere stål etter at det er bygget en viss lengde.
En rekke fundamenter er allerede støpt, og entreprenør har begynt å montere stål på brokonstruksjonen. Først legges et midlertidig dekke til veis ende av broen, før det endelige tredekke i Accoya legges.
Etter planen skal en kunne ta i bruk hele Løvstien som en sammenhengende tursti i første delen av 2024.
– Håpet er at det vil bli en enda mer populær turdestinasjon når vi er ferdige, sier Lise Reinertsen, direktør i Bymiljøetaten.
– Til da vil vi også skape gode tilkomster til stien på ulike steder langs traseen, og sørge for å få opp god skilting, fortsetter hun.
Det er store høydeforskjeller fra bebyggelse og opp til Løvstien. Derfor er det vanskelig å lage tilkomster som er enkle å ta i bruk med barnevogn. Den mest tilgjengelige tilkomsten er fra sør – Kasperkollen.
I Kristian Bings vei har vi bygget en tilkomst til Løvstien med trapper, men her kommer det også ramper for å gjøre den tilgjengelig for barnevogn og sykler.
Målet er å bygge en sikker og trygg turvei med gode kvaliteter og opplevelser, samt å skape gode forbindelseslinjer mot bebyggelse.
Fakta bro
- Arbeidet med brokonstruksjonen vil pågå i hele 2023 og trolig noe ut i 2024.
- Lengde: ca. 380 meter
- Tredekket Accoya, har en levetid på opptil 50 år