Ordfører Linn Engø holder tale foran byrådsleder statsminister og fylkesordfører, med masse publikum rundt
STØTTEMARKERING: Ordfører Linn Kristin Engø innledet med en støtteappell til Ukraina, før det var ett minutts stillhet. Til høyre står byrådsleder Rune Bakervik, statsminister Jonas Gahr Støre og fylkesordfører Jon Askeland.

Ett minutts stillhet for Ukraina

Fredag 24. februar var det en rekke arrangementer i Bergen for å vise solidaritet med ofrene for krigen i Ukraina.

Ukrainske Tetjana Chapliuk fremfører Ukrainas nasjonalsang
NASJONALSANGEN: Det var mange tårevåte øyne utenfor rådhuset da Tetjana Chapliuk sang Ukrainas nasjonalsang.
Bilde: Asle Bentzen

Fredag 24. februar er det ett år siden starten av Russlands brutale og folkerettsstridige invasjon av Ukraina. Krigen har endret den geopolitiske situasjonen i Europa og har medført enorme menneskelige lidelser. Bergen har siden starten av krigen tatt imot og bosatt mange ukrainske flyktninger.

Перша річниця вторгнення в Україну виповнюється 24 лютого

Flagging og stille markering ved rådhuset

Bilde av tilskuere og en plakat med skriften "tusen takk for din hjelp og støtte".
RØRENDE: Mange hadde møtt opp for å se støttemarkeringen for Ukraina.
Bilde: Asle Bentzen

Bergen kommune markerer ettårsdagen for invasjonen sammen med en rekke organisasjoner, blant annet med ett minutts stillhet foran rådhuset.

– Ikke la det herske noe tvil: Ukrainas kamp er vår kamp. Deres kamp er vår kamp. Norge og Bergen står sammen med Ukraina. Dere har vår støtte, sa ordfører Linn Kristin Engø under innledningen av markeringen.

Blant tilskuerne var flere ukrainere som hadde med seg flagg fra hjemlandet og plakater med antikrigsbudskap. Da den ukrainske nasjonalsangen ble fremført, var det mange som tok til tårne.

Kommunen flagger med ukrainsk flagg på ettårsdagen for invasjonen.

– Dette er en anledning til å vise vår respekt og medfølelse med ofrene for krigen, sier byrådsleder Rune Bakervik.

Statsminister Jonas Gahr Støre, byrådsleder Rune Bakervik, ordfører Linn Kristin Engø, fylkesordfører Jon Askeland og chargé d'affaires Lilia Honcharevych fra Ukraina var med da det ble holdt ette minutts stillhet.

Flere markeringer

Universitetet i Bergen arrangerer en nasjonal konferanse om krigen.

Klokken 17.00 vil det være en demonstrasjon på Torgallmenningen i regi av Den ukrainske foreningen i Bergen og Hordaland. Ordfører Linn Kristin Engø skal holde tale.

Hjerte i blått og gult

– Jeg håper at mange bergensere benytter denne anledningen til å vise at vi står sammen med ukrainerne som har opplevd å bli angrepet av nabolandet sitt, sier Engø. Det vil også bli flere andre taler og innslag, blant annet fra fredsprisvinner Oleksandra Matvijtsjuk.

Markeringene denne dagen vil bli avsluttet med en konsert i Domkirken i regi av Universitetet i Bergen, i samarbeid med ukrainsk forening.

Les også: Biblioteket markerer med utstilling og fortellerstund