Grieg, hanseater og bergensere i filmåret 1970

Bergens 900-årsjubileum utløste en rekke filmer. Sammen gir de ikke bare en skildring av byens historie, men et bilde av byen anno 1970.

Pressemelding fra Bergens Privatbank vedrørende deres gave til byen, Svekonfilmen «Bergen – et møtested for mennesker», datert 1. februar 1969. Les hele pressemeldingen i bunnen av artikkelen.

En mappe merket «Film» i arkivet etter byjubileumskomiteen inneholder korrespondanse mellom bidragsytere, filmskapere og komiteen. Her finnes informasjon om filmer som ble skapt og vist i jubileumsåret. Flere av dem er i dag ukjente, og hadde kanskje fortjent å bli delt med dagens innbyggere med ny teknologi.

Filmen «Bergen – et møtested for mennesker» var en gave til jubileumsbyen fra Bergens Privatbank, og ble produsert av Svekon Film. Haakon Sandberg og Carl O. Gram Gjesdal, byjubileets generalsekretær, utarbeidet manus i fellesskap, og filmen fikk en spilletid på 32 minutter. Med besøkstall på over 28.000 på byens kinoer i tillegg til atskillige lukkede visninger, ble filmen en kjempesuksess. I bypatriotisk rus ble det straks sendt anmodninger om oversettelse til engelsk og tysk. Et eksemplar av filmen som 16 mm film er oppbevart ved Bergen byarkiv, i Pedagogisk senters filmsamling, sammen med noen av de populære Anno-filmene.

Svekon presenterte samme år filmen «Edvard Grieg – korte skisser fra hans liv» på Sjøfartsmuseet, mens fotograf og filmprodusent Jan Alfred Løtvedt sin personlige gave til byen var filmen «Fisketorvet i bergen». Med sine 12 minutter ble den kjørt som forfilm på byens kommunale kinematografer.

Mer Grieg

Brev fra Turisttrafikkomiteen for Bergen - Hordaland – Sogn og Fjordane vedrørende Oslopremiere på filmen «Song of Norway», datert 12. mai 1970.

Den skotske film- og TV-personligheten Bernd Schulze bidro til jubileumsfeiringen med filmen «Grieg», vist på førpremiere i Aberdeen etter initiativ fra den norske ambassaden. Den 35 minutter lange filmen tok mange år å lage, og ble i 1970 sendt til Bergen for å ha premieren der. Filmen er en poetisk dokumentar over norsk natur og Griegs musikk, og tegner i tillegg et bilde av Griegfamiliens skotske bakgrunn. Det er ikke godt å si hvor filmen befinner seg i dag, men produksjonen ble utviklet av Grampian Television (nå STV North). Filmen ble vist av BBC2 og filmfestivaler.

Verden får visst heller aldri nok av Grieg. «Song of Norway» var opprinnelig en teatermusical vist på Broadway i 1944. Filmmusikalen «Song of Norway» fra 1970, som av ubegripelige årsaker hadde premiere i Oslo, er regissert av Andrew L. Stone. Musikalen forteller med maleriske strøk om Edvard Griegs bestrebelser på å finne sin autentiske, kunstneriske, norske røst. Her finner vi stjerneskuespillerne Toralv Maurstad og Florence Henderson i rollene som Edvard og Nina Grieg, og ikke minst bysbarnet Rolf Berentsen i rollen som doktor. Bergen måtte, sitt store jubileum til tross, nøye seg med en miniversjon på 42 minutter. Filmen fikk jevnt over redselsfulle anmeldelser, men lever videre blant annet på Youtube, der henrykte japanske norgesentusiaster har lagt den ut i sin helhet.

Fra en hansaby til en annen

Hansabyen Lübecks generøse gave til Bergen var filmen «Hanseatene og Bergen». Utgiftene ble delt mellom Lübeck og det norske kirke- og undervisningsdepartementet. Jan Olav Brynjulvsen stod for regien, og produksjonen var ved Centralfilm AS. Filmen er på 11,5 minutter, og ble en stor suksess. Senator Egon Hilpert kom til byen som offisiell representant fra Hansestadt Lübeck for visning og høytideligheter. Her ble filmgaven overrakt byens ordfører og vist i Sjøfartsmuseets foredragssal. Det ser ikke ut til at Bergen byarkiv har den i sine arkiver. Så hvor ble den av etter at jubileumsilden sluknet natt til 1971?