Vinnerbidraget
VINNEREN: I dag er Dokken en containerhavn. I vinterferien hadde kommunen en byggekonkurranse i Minecraft, åpen for alle opp til 10. trinn i grunnskolen. Slik ser hovedvinneren for seg at området kan se ut i 2050.

451 barn og unge bygget Dokken i Minecraft

Hvordan kan barn og unge bli begeistret over byutvikling? Ett svar er å la dem bygge en ny bydel med digitale byggeklosser.

Se video med vinnerne av Minecraft-konkurransen:

– Oh my god! I positiv forstand. Hva er dette for noe? Wow. Altså … og dette har han bygget alene?

Utbruddet kom da Preben Fjell, bedre kjent som Prebz, kikket på det som viste seg å bli vinnerbidraget, laget av brukeren Glafseba_.

Oppgaven var å lage en modell av hvordan en vil at Dokken skal se ut i 2050 – i Minecraft, verdens mest solgte dataspill.

– Burde få jobb i kommunen

Glafseba_ valgte å bygge Akvariet, bybane, lekeplasser, basketbane, tennisbaner, parkeringsplasser, en strand, mange små og store leiligheter og et tivoli. Blant veldig mye annet.

Det fikk Prebz til å legge til, litt spøkefullt:

– Hvis ikke dette er en god søknad for å få sommerjobb i Bergen kommune som arkitekt eller noe, så vet ikke jeg.

Prebz var hyret inn for å sende direkte på Youtube de tre dagene konkurransen varte.

Glafseba_ vant hovedpremien for beste helhetlige løsning, og fikk med seg et gavekort på 5000 kroner. Det ble også kåret vinnere innen beste uteområde, beste bygg og beste kreative løsning.

• Se flere bilder av bidragene nederst i saken.

– Tas med videre i utviklingen av Dokken

– Det er veldig kult å se at så mange har engasjert seg og hatt det så gøy, sier Laura Ve, programleder for Dokken 2050 i Bergen kommune.

Kristian Grøhn og Laura Ve
JURY: Prosjektleder Kristian Grøhn og Laura Ve fra kommunen var to av jurymedlemmene som fulgte med på hva som ble bygget.
Bilde: Håvard Prestegården

Hvis det å ha det gøy i vinterferien kan måles i tall, så ser det kanskje slik ut:

• 451 unike spillere
  • 114 dager total spilletid
  • Seks timer gjennomsnittlig spilletid per spiller
  • 39,5 timer spilletid på den som spilte mest
  • 17.000 chatmeldinger

– De har bygget enormt mange interessante og morsomme løsninger. Dette er noe vi absolutt tar med oss videre i utviklingen av Dokken, sier Ve.

Her får du et knippe bilder av vinnerbidragene:

Laget av Glafseba_.

Beste uteområde

Laget av Mad_Doggis, Farmer_Jonson, Ost___, Stupid_axe og Poterererbest.

Bilde: undefined

Laget av  _Gargan.

Beste  bygg

Beste kreative løsning

Laget av xedinnit og .DreamMcytFan.