I dag er Dokken en containerhavn der flere tusen varer losses og lastes hver eneste dag. I fremtiden skal dette bli en ny bydel for Bergens befolkning.
I dag er Dokken en containerhavn der flere tusen varer losses og lastes hver eneste dag. I fremtiden skal dette bli en ny bydel for Bergens befolkning.
Bilde: Ingvild Festervoll Melien

Slik er Dokken bak gjerdene

I dag er Dokken en godshavn, men også mye mer: Rundt 400 personer har Dokken som sitt faste arbeidssted. Regner man med transportører og servicefolk er tallet ca. 2 500.

 – Dokken er en god arbeidsplass! Det burde enda flere bergensere få se!

Greencarrier er et verdensomspennende transportselskap. På Dokken har de 24 ansatte som jobber med å kjøre containere og passe på at all import og eksport sendes dit det skal. Rune Berglund og Lasse Bahus
Greencarrier er et verdensomspennende transportselskap. På Dokken har de 24 ansatte som jobber med å kjøre containere og passe på at all import og eksport sendes dit det skal.Fra v:Rune Berglund og Lasse Bahus
Bilde: Ingvild Festervoll Melien

Ordene kommer fra Dag Lygre i Greencarrier, et av Nordens største privateide transportselskaper. De har holdt til på Dokken siden 1997, den gang det ikke var gjerder på området og folk kunne ferdes på havnen slik de ville. I dag er det mer fokus vekt på sikkerhet, og alle som skal inn og ut av terminalen må klareres på forhånd. 

Greencarrier frakter over 500 containere til og fra Dokken i uka og har inne tre faste containerskip i samme tidsrom. 

– Det blir rart at Bergen som havneby i fremtiden ikke skal ha en egen havn. Denne type jobber blir dessverre presset ut av sentrum, sier Lygre. 

Likevel har han stor forståelse for at det skal bygges en ny bydel på området, spesielt med tanke på byens plassering mellom fjellene. 

– Det er ikke så mange andre steder man kan bygge så omfattende.  

Men det er ennå lenge til Dokkens nye bydel står ferdig. I mellomtiden ser Lygre for seg at havnen gjerne må åpnes opp for Bergens befolkning. 

– Lag egne havnedager slik at folk ser at Dokken ikke bare er støy og en byrde for lokalmiljøet. Man skal ikke lenger enn til Rotterdam for å se at havn og by fungerer godt sammen, oppfordrer han.

Valgte stedstilknyttet firmanavn

Det er travelt på havnen. Store skip ligger til kai, klare for å losses og lastes med nye varer. Trailere kjører frem og tilbake. Ivrige arbeidere iler hit og dit. 

Havnelageret
Havnelageret, som ble bygget på 1950-tallet, brukes i dag som lager- og kontorlokaler av en rekke firmaer, selskaper og enkeltpersoner.
Bilde: Ingvild Festervoll Melien

Men det er ikke bare utendørs det jobbes. Også inne i det gamle Havnelageret yrer det av liv. 

En som er tett knyttet til Dokken er Daniel Birkeland, eier av Havnelageret studio. Til sammen er det fem–seks musikkstudioer på Dokken.

Havnelageret studio
Havnelageret studio består av Daniel Birkeland. Han har hatt Dokken som arbeidssted siden 1999.
Bilde: Ingvild Festervoll Melien

– Jeg valgte Havnelageret studio som navn nettopp for at folk skal vite hvor jeg holder til. Mange som kommer hit synes det er eksotisk med containere, terminaler og store båter, forteller Birkeland.  

I 21 år har han produsert musikk for lokale band og artister i Bergen. I de senere årene har det også blitt en del podkaster.

I forbindelse med utviklingen av Dokken har det for Birkeland alltid vært knyttet en viss usikkerhet til arbeidsplassen, mye på grunn av husleie. 

– Man trenger steder som Havnelageret, som ikke nødvendigvis er renovert, og der leien ikke er for dyr, også i nye bydeler, sier han. 

Verdenskjent selskap er blitt populært turistmål

Birkeland får støtte fra det verdenskjente selskapet Mir som lager visualiseringer av ikke-eksisterende arkitektur. De har hatt kontorer på Havnelageret siden 2001. 

Mir
Mir har holdt til på Dokken i 20 år. De jobber med visualiseringer av arkitektur som ennå ikke er bygget.
Bilde: Ingvild Festervoll Melien

– Havnelageret er en skatt. Det er få lokaler som dette igjen etter norsk industrihistorie, der man også kan leie lokaler til vanlig pris, sier grunnlegger Mats Andersen. 

Mir trekker frem Dokken som et sentrumsnært og sosialt arbeidssted. 

– Vi har det veldig bra her, men er redde for at vi må finne oss nye arbeidslokaler når havnen skal utvikles. Vår identitet er knyttet til dette stedet, supplerer administrerende leder, Solvår Sæter. 

Hos Mir jobber det folk fra hele verden. Blant annet finner man Bergens eneste kirgiser i staben. 

Selskapet blir ranket som et av verdens beste firmaer innen sitt fagfelt. Faktisk er de så populære at turister ved flere anledninger har villet besøke lokalene deres på Dokken.  

Skal snart flytte 

Et av de største selskapene på området er Bring, som er en del av Posten Norge. Bring har en gjennomstrømmingsterminal øverst på Jekteviksterminalen. Her blir tusenvis av varer sendt gjennom systemet hver eneste dag. Med ca. 50 ansatte og døgnkontinuerlig bemanning går det raskt unna. 

 

Bring
Bring frakter og leverer varer til alle døgnets tider. For Bring er Dokken snart et tilbakelagt kapittel da de om noen år skal flytte virksomheten til Kokstad. På bildet: Nkanga Wa Nkanga
Bilde: Ingvild Festervoll Melien

– Våre varer fraktes som regel på vei eller jernbane. Da huset ble bygget rundt 2004 var det også tilrettelagt for mer sjøtransport enn hva det er i dag, forteller produksjonsleder Frode Draugsvoll. 

Han slår av en prat med de som jobber inne på mottaksterminalen. Vinduer, dekk og kasser med mat heises opp på paller og kjøres ut i de ventende grønne Bring-trailerne. 

– Dokken er sentralt, noe som gjør det enkelt for oss å komme seg inn og ut av byen, fortsetter Draugsvoll. 

Bring skal imidlertid ut av lokalene på Dokken allerede i 2025. Hvis alt går etter planen, skal en ny fellesterminal for hele Posten/Bring stå ferdig på Kokstad om fire år. 

– Det må jo bli fint og sentralt med en ny bydel her. Så jeg er ikke så veldig nostalgisk på at vi flytter ut, sier Draugsvoll.

Dokken som stoppested

Tilbake på Havnelageret, i øverste etasje, holder Ole Iden, eller Form Iden til. Han flytta produksjonen av møbelinnredning til Dokken i mars 2020. Form Iden har to ansatte og får en tredje på laget om ikke lenge.

– Dokken er helt topp. Det er veldig sentralt, samtidig som det ikke er så tilgjengelig. Det er ingen fare knyttet til innbrudd og man får jobbe i fred, sier han. 

Form Iden
Form Iden har hatt lokaler på Dokken siden 2020. For dem er Dokken et stoppested på veien mot å kjøpe et eget sted, forteller Ole Iden.
Bilde: Ingvild Festervoll Melien

Iden er utdannet både trebåtbygger og arkitekt. Han har seilt Atlanterhavet rundt i egenbygget seilskøyte, samt jobbet i skattejaktfirma med ROV under vann. For et par år siden startet han eget møbel- og interiørsnekkeri. 

­– Vi ser på Dokken som et midlertidig stoppested, siden det er mye planer knyttet til utvikling av området. Vi er på jakt etter et sted i Bergen å kjøpe eller bygge selv, fortsetter han. 

Iden er veldig positiv til den nye bydelen hvis den gjøres skikkelig og blir tilgjengelig for alle. 

– Men jeg tror vi har lagt ned firmaet vårt før de er ferdig med hele bydelen, avslutter han i en lattermild tone.

Fakta
Bergen kommune jobber mye med medvirkning i prosessene knyttet til utviklingen av Dokken. Det er viktig for kommunen at de som i dag har Dokken som arbeidssted blir tatt med i dette arbeidet.