Lyngbøveien anleggsarbeid
Ferdigstillelse av påbegynt arbeid på oppsiden av Lyngbøveien vil ha oppstart i løpet av april 2024.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

Utskifting av vann- og avløpsledninger i Lyngbøvegen

Bergen Vann skal frem til 2025 skifte ut vann- og avløpsledninger i Lyngbøvegen. Utskiftningen inngår i Bymiljøetatens prosjekt for å bedre trafikksikkerheten langs veien.

Tiltaket omfatter utskifting av flere eldre hovedledninger for vann og avløp. Arbeidene vil foregå mellom Nygårdslien skole i nord og Lyngbøveien 140 i sørvest, en strekning på ca. 1 km. Se vedlagt kart for omfang av prosjektet.

Avløpsledningene håndterer i dag både avløpsvann (kloakk) og overvann (regnvann). Gjennom prosjektet vil avløpsvannet bli separert, slik at overvann og spillvann blir skilt fra hverandre. Overvannet vil gå i egne rør til Lyngbøvatnet, mens kloakken blir ledet videre til renseanleggene.

Oppdatering 4. mars 2024

Lyngbøvatnet med Lyngbøveien
Påbegynt arbeid på oppsiden av Lyngbøveien vil bli ferdigstilt i løpet av sommeren.
Bilde: Trude Haugen

Etter at Vestafjell gikk konkurs, har Bergen Kommune jobbet med å finne løsninger for veien videre. Siden arbeidene ble avsluttet brått, har det vært behov for en opprydding og gjennomgang av anlegget. Dette gjøres i disse dager. En entreprenør vil etter hvert ferdigstille de påbegynte arbeidene på oppsiden av Lyngbøveien. Vi håper på oppstart i løpet av april, med ferdigstillelse i løpet av sommeren.

Det jobbes samtidig med å ferdigstille grunnlag for ny hovedentreprenør for å fortsette prosjektet i Lyngbøveien. Dette vil ta noe tid og vi ønsker derfor å tilgjengeliggjøre mye av området som er blitt brukt som riggområde. Konkursboet vil etter hvert fjerne sine ting, og Bymiljøetaten ser på muligheten for å sette ut benker og lignende på området rundt grusbanen. Da vil området kunne brukes til rekreasjon frem til anleggsarbeidene tar til igjen.

Det tidligere riggområdet i Lyngbø
Det tidligere riggområdet vil bli ryddet og tilgjengeliggjort for beboere frem til anleggsarbeidene tar til igjen. Slik så det ut 5. mars 2024.

Vestafjell AS konkurs

Vestafjell AS meldte 30. november 2023 om at de er konkurs og har sendt oppbudsbegjæring.

Bergen Vann vil nå sørge for at anlegget vårt blir forsvarlig sikret. Vi vil også sørge for midlertidig vedlikehold av anleggsplassen frem til ny entreprenør er på plass (strøing, snømåking etc.).

Resterende arbeid må lyses ut på nytt eller gjennomføres av entreprenør vi har rammeavtale med. Vi vil informere mer når vi vet mer.

Vi beklager nok en gang for ulempene beboere har opplevd med vårt arbeid med fornying av vann- og avløpsledningen i Lyngbøveien.

Lyngbøveien. Betongmuren er snart ferdigstilt
Påbegynt arbeid på oppsiden av Lyngbøveien vil bli ferdigstilt frem mot sommeren
Bilde: Andrea Friestad Nyland

Fremdrift

Planlagt oppstart på arbeidene er våren 2022 og med ferdigstillelse i 2025. Arbeidene vil foregå over ulike delstrekninger og ferdigstilles i etapper. Det vil bli sendt ut informasjon til beboerne om hvilke områder det skal jobbes i god tid før oppstart på de ulike delstrekningene.

Arbeidene vil medføre anleggstrafikk i nærområdet, endringer i trafikkmønster og støy i forbindelse med anleggsarbeidene. Dette er nødvendige arbeider som må utføres for å opprettholde en sikker vannforsyning og avløpshåndtering for området i årene fremover.

Sikring av Lyngbøvatnet

Det er plassert ut noe vi kaller siltgardin i Lyngbøvatnet. Denne har som funksjon å samle finstoff/partikler fra anleggsmassene som følger med bekkene ned til vannet.

Siltgardinen vil stå under hele anleggsperioden, og vil bli flyttet etter behov.

Siltgardin Lyngbøvatnet
Siltgardinen forhindrer at finstoff/partikler som kommer med bekker fra anleggsområdet sprer seg i Lyngbøvatnet

Midlertidig vann og avløp

Provann Lyngbøveien
Her ligger det midlertidige vannet.
Bilde: Trude Haugen

Det vil bli etablert midlertidig vannforsyning og avløpshåndtering for de berørte eiendommene i perioden hvor fornyingsarbeidene pågår. Dersom dette blir aktuelt for din eiendom, vil du bli kontaktet av entreprenøren på forhånd.

Private stikkledninger

I forbindelse med fornyingsarbeidene anbefaler vi å fornye private stikkledninger som er tilknyttet hovedledningene i Lyngbøvegen. Dersom tilstanden på dine stikkledninger er dårlig, vil du bli kontaktet og motta eget brev med ytterligere informasjon.

Slamavskillere

Det er i dag utslipp fra slamavskillere flere steder langs Lyngbøvatnet. For å redusere miljøulempene ønsker kommunen å tilrettelegge for å koble ut disse, slik at kloakken kan gå til rensing i kommunale renseanlegg. Dersom dette gjelder din eiendom, vil du bli kontaktet og motta eget brev med ytterligere informasjon.

Les mer om Bymiljøetatens arbeidet med å etablere nytt fortau langs Lyngbøveien på Laksevåg her: Bergen kommune - Trafikksikkerhet

Kontaktopplysninger

Vi ønsker et godt samarbeid med berørte huseiere og ønsker at arbeidet kan gjennomføres med så liten ulempe som mulig for beboere i området. Bare ta kontakt med oss i Bergen Vann om det skulle være noe.

Byggherre: Bymiljøetaten

Meld inn feil til Bergen kommunes døgnbemannede Vaktsentral

Kan vi nå deg?

Vi ønsker å informere direkte dersom det skjer noe viktig som berører deg. Sørg derfor for at vi har oppdatert kontaktinformasjon på deg.