På helsestasjon for ungdom møter du helsesykepleier og lege.  Her kan du for eksempel snakke om prevensjon, graviditet, abort, spisevansker, depresjon, sorg, ensomhet, vanskelige familieforhold, rus, vold, overgrep og mobbing.

Dette er et gratis tilbud til deg fra 13 til og med 25 år.

På helsestasjon for ungdom møter du helsesykepleier og lege.  Mange ungdommer oppsøker helsestasjon for ungdom for å snakke om prevensjon, graviditet, abort, spisevansker, depresjon, sorg, ensomhet, vanskelige familieforhold, rus, vold, overgrep og mobbing.

Det er gratis å benytte seg av helsestasjon for ungdom. Dette er et tilbud til deg mellom 13 til og med 25 år. Helsestasjonene har dropin i åpningstiden, men noen tjenester forutsetter at du har bestilt eller avtalt time. Du kan lese mer om kontakt med helsestasjonen i avsnitt under.

Kjønnssykdommer

Ved helsestasjon for ungdom kan du teste deg for kjønnssykdommer. Ansatte har taushetsplikt.

Klikk her for mer informasjon om gonoré.

Klikk her for mer informasjon om klamydia.

Prevensjon

Prevensjon er tilgjengelig ved alle helsestasjoner for ungdom. Du må bestille time på Helsenorge.no for uttak av P-stav og innsetting/uttak av spiral.

Se også Barne- og familiehjelpen, som blant annet tilbyr rådgivning, kurs, veiledning og samtaler med psykolog, uten henvisning eller timebestilling.

Flere av helsestasjonene i Bergen har tilbud til ungdom. Vær oppmerksom på at Helsestasjon for ungdom har egne åpningstider.

Alle Helsestasjon for ungdom har dropin i åpningstiden. Noen tjenester krever timebestilling. Time bestilles på telefon eller på Helsenorge.no. Følg lenken under den enkelte helsestasjon for kontaktinformasjon:

Helsestasjon for ungdom og studenter i Bergenhus/Årstad

Adresse: Møllendalsveien 6 (i Familiens Hus)
Åpningstid: Mandag, tirsdag og onsdag klokken 14.00–18.00

Her finner du mer informasjon

Helsestasjon for ungdom ved Nesttun helsestasjon

Adresse: Wollert Konows Plass 2
Åpningstid: Mandag og onsdag klokken 15.30–18.00
Telefon / SMS: 945 00 016 / 945 04 094

Her finner du mer informasjon

Helsestasjon for ungdom ved Oasen helsestasjon

Adresse: Folke Bernadottes vei 52 (i Familiens hus i Oasen senter)
Åpningstid: Tirsdag og torsdag klokken 15.30–18.00
Telefon: 55 56 53 00 / 408 10 877

Helsestasjon for ungdom Arna og Åsane

Adresse: Åsamyrane 289 (Familiens hus i Bergen nord)
Åpningstid: Onsdag klokken 15.30–18.00
Telefon / SMS: 55 56 12 00 / 945 01 944

Her finner du mer informasjon

Alle Helsestasjon for ungdom har dropin i åpningstiden. Noen tjenester krever timebestilling. Gå inn på den enkelte helsestasjon for åpningstider og kontaktinformasjon. Du finner lenke til helsestasjonene under kapitteloverskriften over.

Du kan også ta kontakt med helsesykepleier uten å oppsøke tjenesten fysisk. Da må du logge deg på Helsenorge.no.

Her kan du etablere kontakt, avtale timer, avbestille timer, få varsling/påminning og hente relevant informasjon om deg og tjenestene.

All kommunikasjon via Helsenorge.no skjer på en sikker og enkel måte.

Er du over 25 år, henvend deg til fastlege eller Bergen legevakt. Har du fastlege i en annen kommune, kan du bytte fastlege på helsenorge.no.