Vestland fylkeskommune har oversendt forslag til økonomisk handlingsprogram og investeringsprogram for Regional transportplan (RTP) for innspill fra kommunene. Investeringsprogrammet er en oppfølging av Regional transportplan 2022-2033 for Vestland (RTP), som ble vedtatt i Vestland fylkesting 16. desember 2021.
Investeringsprogrammet for perioden 2022-2025 er strukturert i tre deler: Fylkesveg, Mobilitet og kollektivtransport, og Miljøløftet. I tillegg til investeringsprogrammet for denne perioden er det lagt opp til å utvikle en langsiktig portefølje med større prosjekter fram til 2033.
Bystyret vedtok innstillingen, samt to tilleggsforslag:
- “Bergen kommune vil framover gå i dialog med fylkeskommunen om behovet for støydemping og tiltak mot luftforurensning ved tunnelmunninger nært boligområder. Kommunen vil arbeide for å senke hastigheten på kommunale veier i boligområder til 30 km/t, og utfordre fylkeskommunen til å gjøre tilsvarende på fylkesveier.”
- Tilleggsforslag med supplering til tredje avsnitt side 3:
“Det bør dessuten vurderes mulighetene for å erstatte gateparkering med mer plass til myke trafikanter på disse veiene, med Klostergaten som et eksempel.”
Tillegg til tredje avsnitt side 4:
“Fotgjengerovergang, lysregulerte kryssinger, fotgjengerbroer eller -underganger bør særlig vurderes i deler av Åsane sentrum fra Horisont og nordover langs FV 578."
Bystyret vedtok også en ny merknad:
“I utkast til Handlings- og investeringsprogram for RTP står det på side 9: “Gjennom byvekstavtalen for Bergensområdet har avtalepartane forplikta seg til å bidra til at all vekst i persontransport skal takast med kollektivtransport, sykkel og gange. Med den venta befolkningsveksten vil dette bety ein vesentleg auke i påstigingar på buss og bybane dei komande åra.” For å nå dette målet meiner Bystyret at det er heilt naudsynt å styrke stamrutene på nord/sør-aksen i Bergen. ”