Kommunaldirektør Anne Iren Fagerbakke og seniorrådgiver Sissel Lerum (nr fem og seks fra venstre)mottok prisen for Bergen. Her sammen med en samlet fagjury, ledet av lederen for FNs kontor for bærekraftig utvikling, Jean D`Aragon, PH.D, helt til venstre i bildet.
Bilde: Anne Kringstad

Gull til Bergen for gode lokalsamfunn

Fredag ble Bergen tildelt gull for byer fra 150-400.000 innbyggere i The international Awards for Liveable Communities, LivCOM 2019, i Roma.

Bergen delte gullplassen i sin klasse med Xicheng District, Beijing, Kina, fulgt av den polske havnebyen Gdynia.

– Det er alltid gøy å vinne priser for godt og hardt arbeid, det inspirerer til videre innsats! Dette stadfester at Bergen ligger i front på mange områder, også gode bomiljø, og at grepene vi har tatt den siste tiden bør forsterkes: Vi trenger flere møteplasser, mer grønt, mer kunst og mer medvirkning: Det skaper en bedre by. Dessuten er det bra at man deler erfaringer og kunnskap på tvers av byer, også internasjonalt sier byråd for klima, miljø og byutvikling Thor Haakon Bakke.

Over 100 byer fra hele verden deltok i konkurransen, der Bergen var en av 22 finalister fordelt på fem kategorier som var invitert til å presentere sine byer under LivCOMs konferanse om grønn urbanisme på Tor Vergata Universitetet i Roma 11.–13. desember.

Byene ble vurdert på seks kriterier:

Oppgradering av landskap og byrom, kunst, kultur og kulturarv, miljøvern og grønn økonomi, sunn livsstil, samfunnsdeltakelse og makt og mulighet for medbestemmelse og bærekraftig planlegging og forvaltning.

Kommunaldirektør for Klima, miljø og byutvikling, Anne Iren Fagerbakke presenterte Bergens bidrag for en fagjury. Fagdommerne var spesielt opptatt av hvordan Bergen møter klimautfordringene med stadig mer regn, og var imponerte over økningen i kollektivreiser på 50 prosent fra 2014-2018.

– Presentasjonen la vekt på langsiktig planlegging som nøkkelen til suksess i Bergen. Tidligere i år hadde vi gleden av å motta Kommunal- og moderniseringsdepartementets pris for Norges mest attraktive by. Nå gleder vi oss over at det langsiktige arbeidet vi gjør i Bergen også anerkjennes internasjonalt, sier Fagerbakke.

Kommunaldirektør Anne Iren Fagerbakke presenterte Bergen for en interessert lyttende fagjuryleder og leder for FNs kontor for bærekraftig utvikling, Jean D`Aragon, Ph.D.
Anne Kringstad

Om LivCOM

Målet til LivCOM Awards er å oppmuntre til beste praksis, innovasjon og lederskap i å gi levende, bærekraftige samfunn som bedrer livskvaliteten. Byene bedømmes etter hvordan de presterer i henhold til bedømmelseskriteriene i forhold til det kulturelle, politiske, økonomiske, geografiske og klimatiske miljøet de befinner seg i. LivCOM holder til i Barkham, England, er en uavhengig, non profit organisasjon grunnlagt av Alan Smith i 1997 og er i tråd med FNs Miljøprogram (UNEP).