Prisutdeling
Kommunaldirektør Anne Iren Fagerbakke overrakte årets Bylivspris til Bonava, her representert ved Arvid Steen og Anniken Søderstrøm.
Bilde: Tina Therese Larsen

Her er vinneren av Bylivsprisen 2020

Under den digitale Byutviklingskonferansen 27. november ble årets vinner av Bylivsprisen kåret. Vi gratulerer Bonava, som vinner for sine inkluderende aktiviteter på det gamle Bergensmeieriet!

2020 er det andre året Bergen kommune deler ut Bylivsprisen under Byutviklingskonferansen.

Gjennom Bylivsprisen ønsker Bergen kommune å løfte frem og belønne aktører som gjennom fysiske, aktivitetsbaserte eller andre typer tiltak bidrar til å fremme bylivet og gjøre byen mer attraktiv. Tiltak kan være varige eller midlertidige, og prosjekter som tildeles prisen, skal være ferdigstilt i løpet av de siste to årene.

Til tross for koronapandemiens begrensinger ble over 25 kandidater vurdert.

Juryens begrunnelse

Bonava er altså årets vinner, og blir tildelt prisen for deres aktiviteter på det gamle Bergensmeieriet. Om ikke lenge skal den gamle meieritomten på Minde transformeres til nye boliger og næringslokaler. Prosjektet er omfattende og innebærer at flere av de gamle byggene skal rives, men enkelte av dem skal også rehabiliteres.

Vanligvis sperres industribygg og fremtidige utviklingsområder av med store gjerder og adgang forbudt-skilt. Årets vinner av Bylivsprisen valgte derimot en helt annen løsning. Først åpnet de store deler av det tidligere meieriet opp for gatekunstmiljøet i Bergen, der de fikk boltre seg på endeløse vegger helt lovlig. Senere på året satte teatergruppen 7 fjell opp forestillingen «Tjernet», og BIFF viste film i de gamle tapperiet.

Ved å åpne for aktivitet på den gamle meieritomten, gir eiendomsutvikleren Bonava naboene mulighet til å oppleve sitt fremtidige nabolag, i tillegg til å invitere resten av byen inn til en del av Bergen som vanligvis ikke har så mye å by på. Bonava viser at de tar aktiv stilling til prosjektet og menneskene som snart skal strømme inn. De har våget å tenke annerledes og vist at det er fullt mulig skape liv og aktivitet, selv på en fremtidig byggeplass med de restriksjonene det medfører.

- Vi er kjempestolte over å motta denne prisen. Vi har hatt utrolig stor glede av å få se folk boltre seg i nabolaget, sier Arvid Steen i Bonava. Prispengene skal gå tilbake til alle bergenserne, og brukes til å lage en stor nabolagsfest.

Bergen kommune håper at Bylivprisen vil inspirere Bonava til å fortsette med lignende initiativ i andre og kommende prosjekter, og at andre aktører lar seg inspirere i samme retning ved å gjøre det lille ekstra. Juryen gratulerer Bonava med Bylivsprisen 2020!

Hederlig omtale

Juryen har også valgt å gi to prosjekter hederlig omtale:

Bærekraftige Liv Løvstakken

En bærekraftig livsstil er like viktig som et bærekraftig nabolag. Ved å bruke hverandre til å dele det man kan og har, er det ikke bare miljøet som vinner, men alle byens borgere. Bærekraftig Liv Løvstakken tar misjonen for et grønnere, tettere og aktivt nabolag seriøst.

Ved å arrangere kurs, dyrke i parsellhagen og invitere til åpent reparasjonsverksted møtes nabolaget over praktisk arbeid. Kunnskap blir satt i kontekst og gitt betydning slik at det ikke forsvinner. I neste rekke fører samarbeid og samskaping til flere små uformelle møter og naboskapet blir styrket.

Det her også blitt arrangert vegetarmiddag, vandreteater og Bærekraftige Liv Løvstakken har en aktiv rolle i forbindelse med festivalen «Løvstakkdagene» som er et samarbeidsprosjekt mellom flere frivillige organisasjoner i området som også i år gikk av stabelen i slutten av august.

På tross av enkelte avlysninger i pandemiåret har Bærekraftige Liv Løvstakken klart å gjennomføre flere av sine vante arrangementer til stor glede for området.

Initiativ:Laksevåg

Initiativ:Laksevåg er en partipolitisk uavhengig interesseorganisasjon med formål å bygge opp under Laksevåg som et godt sted å bo og oppholde seg i.  Organisasjonen har et brennende engasjement for området og har flere undergrupper som Barn, bok og boller, BonusBarn, ungdomsgruppen ChilLax, Plan- og strategigruppe, Hagegruppe og Stunt- og geriljagruppe.

Den ferskeste undergruppen har de kalt Bonusbarn:Laksevåg. I dette prosjekter har flere familier som normalt sett ikke har råd til det fått delta på spennende opplevelser og turer rundt omkring i Bergen, fått gjøre nettopp dette. For eksempel teater, utekino, klatrepark for og organiserte aktiviteter og reiser.

Juryen ønsker å løfte frem Initiativ:Laksevåg som en organisasjon som ikke bare arrangerer aktiviteter, men arbeider aktivt på alle felt for gjøre bydelen og nabolaget til et godt sted å være. Byrommene, menneskene, landskapet, bygningsmiljøet og historien får likeverdig oppmerksomhet. Det er ikke bare kommunen og private utviklere som bygger byen, og det er Initiativ:Laksevåg et godt eksempel på. Det er ingen tvil om at Laksevåg har et levende sentrum som vil stå enda sterkere i tiden fremover.

Juryen har bestått av representanter fra Byrådsavdeling for klima, miljø og byutvikling ved Byarkitekten, Plan- og bygningsetaten og Bymiljøetaten, samt Byrådsavdeling for kultur, mangfold og likestilling v/Fagavdeling for kunst og kulturutvikling, Byrådsavdeling for arbeid, sosial og bolig v/Seksjon for bolig og områdesatsing og Byrådsavdeling for finans, næring og eiendom v/Etat for bygg og eiendom.