Gå tilbake til:
Du er her:
To barnefamilier står oppstilt foran to nye 30-skilt i Øvre blekevei.
Barnefamilier i området synes mange biler holder for høy fart gjennom de smale gatene.
Bilde: Veronica Årseth Ljosheim

Nå er det 30-sone fra Øvregaten til Skanselien

Etter initiativ fra barnefamilier i området ble det innført 30-sone i hele boligsone 7 (Stølen) tirsdag 8. juni.

Byråd Thor Haakon Bakke avduker et 30-skilt ved å fjerne en svart plastsekk fra skiltet.
Byråd Thor Haakon Bakke avduket de nye 30-skiltene i Øvre Blekevei.
Bilde: Veronica Årseth Ljosheim

De fleste gatene i området har ikke hatt særskilt fartsgrense, og da har den generelle fartsgrensen vært (maks) 50 km/t. Barnefamilier i området synes bilene kjører for fort gjennom de smale gatene der mange barn går og oppholder seg, og har etterspurt fartsdempende tiltak. 

Byråd Thor Haakon Bakke håper at innføringen av 30-sone vil bidra til at bilistene reduserer farten.

– Man skal alltid tilpasse farten etter forholdene, men jeg tror folk blir mer oppmerksomme på farten de holder når de ser et skilt med fartsgrense 30, sier han.
– Å redusere fartsgrensen er ett av flere tiltak som kan gjøres for å gjøre gatene tryggere for fotgjengere. Innføring av fartsdumper og bilfrie gater er andre virkemidler, forklarer han.

Den nye 30-sonen skal gjelde i hele boligsone syv, også kalt Stølen. Sonen strekker seg fra Øvregaten og opp til Skanselien.

Tord Holgernes og Thor Haakon Bakke står foran et nytt 30-skilt i Øvre Blekevei.
Tord Honne Holgernes og Thor Haakon Bakke vil gjøre fartsmålinger for å se om de nye skiltene har ønsket effekt.
Bilde: Veronica Årseth Ljosheim

Kartlegger innspill fra innbyggerne

Tord Honne Holgernes, leder for Forvaltningsavdelingen i Bymiljøetaten, forteller at etaten vil følge med på om den nye fartsreguleringen vil forbedre forholdene i fjellsiden.

– Vi vil gjennomføre målinger for å vurdere om det er behov for ytterligere tiltak. Dette vil vi også gjøre andre i andre bydeler, som en del av vår kartlegging av trafikksikkerhetsinnspill fra innbyggerne. Basert på blant annet slike målinger vil vi deretter vurdere hvor det må innføres fysiske tiltak som fartsdempere, forklarer han.
 

Er du interessert i Bergen? En gang i måneden sender vi nyhetsbrev om byutvikling, om alt fra overordnet strategiarbeid, til klimasatsing, kulturminnevern, parker, byrom og boligforsyning. Abonner på =Byutvikling her