Reguleringsplanforslaget for Bybanen til Åsane skal være klart høsten 2022, og legges deretter på offentlig høring. Etter planen skal forslaget behandles i bystyret våren 2023. I den pågående reguleringsplanleggingen er det gjort flere kostnadsanslag underveis, og i kostnadsberegningene fra 2020 var anslaget på 10,3 mrd. I tillegg kommer kostnader for grunnerverv, som i 2020 var anslått til 2,26 mrd. Nå er det gjort oppdaterte kostnadsberegninger.
I kostnadsberegningene er det brukt en såkalt “P50-kostnad”. Det vil si at det er 50 prosents sjanse for at man ikke vil overskride tallene som blir fremlagt. Kostnadsberegningen for bybane, hovedsykkelrute og forlenget Fløyfjelltunnel er i det nye anslaget beregnet til 14 627 millioner NOK. I tillegg kommer kostnader knyttet til grunnerverv, men her er ikke tallene klare før høsten 2022.
BT5 Oppsummeringsrapport finner du her
Prisstigning i markedet og nye elementer
Siden forrige kostnadsanslag er det flere elementer som har bidratt til at summen nå er høyere. Dette sier oppsummeringsrapporten om økningen av kostnadene i anslaget fra 2020 til 2022:
- Prisstigning fra 2019 til 2021 - 1 352 mill.
- Nye elementer - 586 mill. Av store nye elementer nevnes spesielt tunnel til Griggastemma, utvidelse i sentrum, heving av E16, innfartsparkering i Åsane og reetablering ved Koengen, mm.
- Økte byggherrekostnader grunnet usikkerhet rundt delt organisasjon mellom Statens vegvesen og Bybanen Utbygging - 666 mill.
- Økning i usikkerhetsfaktorer med bakgrunn i Koronapandemien, krig i Ukraina, nye miljøkrav mm. - 805 mill.
- Økte mengder og enhetspriser i tunnel – 807 mill.
- Økt pris for trafikkavvikling – 45 mill.
- Resterende 132 mill fordeler seg med økte enhetspriser jevnt utover mange kostnadselementer.
Bergen bystyre vedtok i januar 2021 at bybanen skal gå på bro over E39 i Åsane, og at tunnelløsning for Bybanen ved Griggastemma skal ligge til grunn for det videre planarbeidet fremfor dagløsning. I mars 2021 vedtok bystyret at reguleringsplanen skal gi mulighet for å bygge miljølokk over ny E39 i Eidsvåg.
Flere usikkerhetsmomenter
I rapporten er en del usikkerhetsfaktorer kostnadsberegnet. Det gjelder blant annet grunnforhold, infrastruktur i bakken, kompleksitet, nye lover og forskrifter, planlegging og prosjektering, miljøkrav, trafikkavvikling, markedssituasjon, kulturminner og byggetid.
- Det som slår mest ut på prisøkningen er generell prisstigning i markedet, økte kostnader for tunnelene, nye elementer som bystyret har vedtatt, samt usikkerhet knyttet til markedssituasjonen og situasjonen i verden for øvrig, og at det nå er to byggherrer i prosjektet – Statens vegvesen og Bybanen utbygging, sier direktør i Plan- og bygningsetaten, Tarje Wanvik.
Anslagsmetoden er Statens vegvesen sitt program og metode for kostnadsberegninger. Det er planlagt et nytt totalanslag våren 2023 når reguleringsplanforslaget har vært på offentlig ettersyn. Det nye anslaget i 2023 vil danne grunnlaget for finansiering av prosjektet.
Bybanen er det største prosjektet i Miljøløftet. Les mer om Bybanen til Åsane her.