I forbindelse med spredning av Korona-viruset, har Vann og avløpsetaten og driftsorganisasjonen Bergen Vann laget handlingsplaner der vi gjennomgår alle de kritiske delene av virksomhetene.
Rent og trygt drikkevann er alltid første prioritet
Vår viktigste oppgave er å sikre vannforsyning til alle abonnenter. Vi skal levere nok og trygt drikkevann. Derfor vil akutte hendelser som vannledningsbrudd og driftsstans på pumper og annet kritisk utstyr ha første prioritet.
Vaktsentralen er en kritisk funksjon
Vaktsentralen er identifisert som den mest kritiske funksjon for å opprettholde tjenesteproduksjon i VA-etaten. Vaktsentralens arbeid innebærer 24/7-bemanning, med bakvakt.
– Vi jobber med å gjøre vaktsentralen så robust som mulig. Blant annet ved å kunne betjene sentralen fra hjemmekontor og hente inn som reservepersonal ved behov, sier fagdirektør Magnar Sekse.
Unngår møter og samlinger
For driftsorganisasjonen Bergen Vann, er personalet delt i isolerte soner for å unngå smittefare og sårbarhet. Personell rullerer ikke lenger mellom vannbehandlingsanleggene, men holder seg til ett anlegg.
Det er heller ikke lenger oppmøter i samme rom eller daglige fellesmøter. De som jobber på ledningsnettet møtes lokalt i de sonene de jobber. Ellers skjer møter på telefon eller Skype.