Gå tilbake til:
Du er her:
Kanadaskogen
GÅ TUR ET NYTT STED: Hvis du aldri har vært i Kanadaskogen før, kan du prøve ut de fine turveiene der.
Bilde: ANN-KRISTIN LOODTZ

5 råd som hjelper deg å ha det bra i ny hverdag

Se kommunens psykologer og folkehelserådgivere sine råd for god psykisk og fysisk helse.

Mange takler endringene vi nå opplever uten store problemer, men det er også en helt normal reaksjon å føle seg passivisert og hjelpeløs. En del av oss kan også kjenne på bekymringer og frykt i møtet med den krevende tiden vi er inne i.

MORE LANGUAGES

Her er noen råd til alle som synes at den nye hverdagen kan være krevende. 

1. Vær aktiv i møtet med tanker og følelser

  • Ta godt vare på deg selv. Ha medlidenhet og tålmodighet med egne reaksjoner, se på ting som engasjerer og utfordrer, og vær omsorgsfull med egen kropp. Hvis du kjenner på mye frykt knyttet til situasjonen nå er det lurt å forstyrre bekymringene med andre sanseinntrykk.
  • Prøv å skille mellom det du kan gjøre noe med og det du ikke kan gjøre noe med.
  • Begrens tiden du bruker på nyheter om koronaviruset, og forhold deg til noen få og sikre kilder for kunnskap.
  • Sørg for å komme til ro på kvelden og hjelp kroppens naturlige nedregulering. Dette gjør du ved å begrense inntak av kaffe, roe ned aktivitetsnivået og begrense blått lys fra skjermer. Unngå å bruke alkohol for å bli trøtt og sovne.

Tips til deg som trenger noen å snakke med:
Få en telefonvenn
Hjelpetelefoner åpne for alle
Telefonnumre for kronisk syke som er bekymret for koronaviruset

 2. Bruk kroppen din

Å være kroppslig aktiv er viktig for å motvirke kroppens ubevisste fryktmønster og fremme kroppens evne til å håndtere stressreaksjoner. Ikke sitt for lenge i ro, bevegelse gjør godt for hele deg.

Å være kroppslig aktiv er mer enn å trene. Arbeid med hendene kan gi oss ro og fokus, og minne oss på at hverdagen går videre. Kanskje du liker å ordne og stelle i huset eller ute i bed eller hage, legge puslespill og løse kryssord, brygge øl, strikke, tegne eller lage mat?
For deg som kan trene og gå tur, er det veldig fint å fortsette med dette. Noen treningssenter tilbyr veiledet trening på nett.

Eldre innbyggere som ønsker råd om trening kan du ringe Frisklivs -og mestringssenteret på telefon 945 25 660 hverdager kl. 10.00-12.00.

Tips til deg som vil trene:
Hjemmetreningsøvelser for seniorer
Frisklivssentralen i Bergen legger ut mange gode råd til hverdagsaktivitet på sin Facebookside

3. Trim hjernen

En aktiv hjerne er en sunn hjerne. Å gjøre noe nytt gir god hjernetrim. Det kan være alt fra å finne en ny turløype til å lære seg et nytt språk. Hva med å prøve seg på en helt ny matoppskrift eller online trening hjemme i stuen?
Du kan også gjøre det du pleier å gjøre, men på nye måter. Hvis du for eksempel er glad i quiz, kan du bestemme deg for at du skal klare å finne svaret uten å se på fasiten eller å søke på internett. Da må du ta nye metoder i bruk dersom du ikke vet svaret. Quiz er også fint å gjøre sammen med andre over telefon eller på videosamtale.

Tips til deg som vil utfordre hjernen:
Besøk Bergen offentlige biblioteks e-bibliotek med digitalt innhold
Turforslag

4. Engasjer deg musikalsk

Å skape eller lytte til musikk kan motvirke angst, smerte og depresjon, og fremme god livskvalitet. Musikk treffer oss på et dypere plan. Både før vi kan snakke, og etter man har mistet språket, kan musikk nå inn, bevege og engasjere. Dette er tiden for å finne frem beroligende sanger fra barndommen, lytte til gamle plater fra studenttiden, eller oppdage et nytt band. Kanskje finner du også muligheter til å dele musikk med andre, enten det er snakk om å lytte sammen til en digital konsert eller å synge sammen på telefonen, eller hva det måtte være. Når vi nå skal holde oss vekke fra hverandre fysisk, kan musikken bidra til å skape og styrke bånd, både emosjonelt og sosialt.

Tips til deg som vil høre god musikk:

Bergen nå – oversikt over digitale arrangementer
Syngsammen.no viser hvordan man kan skape mer sangglede for eldre

5. Gi til andre og dermed til deg selv

En grunnleggende verdi for oss mennesker er å være betydningsfulle for andre. Selv om vi ikke kan reise fritt eller gå på besøk som vanlig, kan man fortsatt være tilstede for hverandre. Vær den som ringer og bidra med varme, tålmodighet og støtte. Kanskje kan du fortsatt bidra med praktisk hjelp? Gjennom god hygiene og avstand ved overlevering er det mulig å opprettholde praktiske tjenester for hverandre. Er det noen i ditt nabolag som ikke har familie eller venner i nærheten? Å være et godt medmenneske skaper god helse og livskvalitet også hos den som gir. 

Tips til deg som vil gjøre noe for andre:
Her kan du engasjere deg som frivillig

LES OGSÅ: Tips til aktiviteter i påsken inne og ute

Regjeringen viderefører alle tiltak frem til 20. april

Hold avstand, vask hendene grundig og ofte og unngå å ta deg til ansiktet 

Her kan du ringe oss og få hjelp i påsken