Line Berggren Jacobsen og Rune Bakervik
BEKYMRINGSFULLT: - Vi gjør nå alt vi kan for å få oversikt og rette opp i det som har skjedd, sier byråd for barnevern og sosiale tjenester, Line Berggreen Jacobsen.
Bilde: Andrew Buller

Nesten alle de slettede bekymringsmeldingene kom fra offentlige aktører

En teknisk feil hos leverandøren av fagsystemet for barnevernet er avdekket etter at Bergen kommune oppdaget at bekymringsmeldinger ikke nådde frem. 19 av 21 var fra offentlige aktører.

Bergen kommune er rammet av en alvorlig teknisk feil knyttet til Nasjonal portal for bekymringsmeldinger til barnevernet. Kommunen setter nå inn en rekke tiltak, og leverandøren kontakter nå mer enn 300 kommuner som kan være berørt av feilen.

Bergen kommune har i helgen jobbet med å kartlegge omfanget, og iverksatt tiltak for å identifisere meldingene som ikke kom frem og sikre at alle nye meldinger kommer frem.

– Dette er svært bekymringsfullt, og vi gjør nå alt vi kan for å få oversikt og rette opp i det som har skjedd, sier byråd for barnevern og sosiale tjenester, Line Berggreen Jacobsen.

Bekymringsmeldinger som manglet per 5. juni

Per 5. juni var det 21 bekymringsmeldinger som ikke var kommet frem. Meldingene har blitt sendt i perioden 1. januar 2021 til 16. mai 2023.

Her finner du liste over meldingene som manglet 5. juni, og status for hvilke som er identifisert .

Ta kontakt med barneverntjenesten

–  Alle som har sendt en bekymringsmelding gjennom Nasjonal meldingsportal og mistenker at kommunen ikke har mottatt denne, oppfordres til å ta kontakt med barneverntjenesten i det aktuelle byområdet, sier Berggreen Jacobsen.

Slik sender bekymringsmelding til barnevernet

Setter inn tiltak

Feilen som er avdekket er knyttet til samhandlingen mellom den nasjonale meldingsportalen for innsending av bekymringsmeldinger og Familia, som er fagsystemet som barnevernet i Bergen kommune benytter. Visma som er leverandør av Familia, forsikrer om at feilen nå skal være rettet.

– Det er uakseptabelt at meldinger til barnevernet ikke har kommet frem. Vi har hatt et godt samarbeid med leverandøren for å få ordnet opp i feilen. Kommunen etablerer i tillegg en daglig rutine der vi gjennomgår loggene for å være helt sikre på at alle nye meldinger kommer frem til barnevernet, sier Berggreen Jacobsen.

– Vi ser svært alvorlig på feilen fra leverandøren og har varslet blant annet Statsforvalteren i Vestland om situasjonen og vår videre oppfølging, sier Berggreen Jacobsen.

Gjelder flere kommuner

– Vi er kjent med at det er sendt 24 meldinger som barnevernet i Bergen ikke har mottatt. En av meldingene er sendt på nytt. For ytterligere to av meldingene har vi klart å spore opp melder i etterkant, og barnevernet har fulgt disse opp, sier Berggreen Jacobsen.

Leverandøren Visma har informert om at feilen gjelder flere kommuner enn Bergen. Visma har også informert om at de i dag vil kontakte alle kommuner som bruker systemet for å starte arbeidet med en grundigere kartlegging av eventuelle avvik i andre kommuner.

Oppdaget feil

Bergen kommune ble kontaktet av en offentlig innsender som etterlyste tilbakemelding på innsendt bekymringsmelding. Innholdet i denne bekymringsmeldingen ble fulgt opp av barneverntjenesten, og feilen ble meldt til leverandøren. Dette ble av leverandør behandlet som et enkeltstående avvik. Leverandør utviklet en feilretting som ble implementert. I etterkant ble det oppdaget et nytt avvik og Bergen kommune informerte leverandøren på nytt. Leverandøren foretok da et bredere søk og identifiserte totalt 24 avvik tilbake til januar 2021.

Etter at kommunen ble kjent med at det var flere bekymringsmeldinger som ikke var kommet frem, har fagfolk jobbet intensivt for å få oversikt over situasjonen.

Den samme feilen som rammet Familia knyttet til bekymringsmeldingene, rammet også en annen meldingstjeneste til Familia mellom offentlige instanser (SvarInn). Feilen oppstod i Familia da de benyttet samme kode til begge koblingene.  Disse meldingene har vi imidlertid klart å identifisere innholdet i, og meldingene følges opp.