Gå tilbake til:
Du er her:

Pandemiens ansikter: Koronatelefonoperatøren

Hver dag er mange i sving i Bergen kommune for å håndtere koronapandemien. Erik (25) jobber i koronatelefonen.

NAVN: Erik Silgjerd
ALDER: 25 år
BOSTED: Ytre Sandviken
STILLING: Koronatelefonoperatør 
UTDANNING: Medisinerstudent

Jeg jobber ved Bergen kommune sin koronatelefon, 55 56 77 00. Jobben går ut på å besvare spørsmål om korona – fra testing og karantene til smittevernregler og vaksinering.

Hele Bergen ringer oss. Det kan være folk godt oppe i 80-årene som ikke er så digitale og trenger hjelp med å bestille time for vaksinering, eller skoleelever som har testet seg og lurer på hva de skal gjøre videre.  

Koronatelefonen er åpen fra 08.00 til 20.45 i ukedagene, og fra 09.00 til 15.00 i helgene. Jeg synes vi har et godt og tilgjengelig tilbud her i byen, sammenlignet med andre kommuner. Og vi får faktisk telefoner fra hele landet.

Arbeidet på koronatelefonen går litt i bølger. I starten fikk vi mange spørsmål om testing. De siste månedene har mye handlet om vaksinering. Vi bemanner opp og ned etter behov, og kan være fra fem til 15 på jobb. Det topper seg ofte ved ferier og fridager. Pågangen øker også når smitten øker, eller når det innføres nye regler.

Mange av spørsmålene vi får er enkle å besvare, men den lille hjelpen vi gir betyr mye. Folk blir beroliget og vi får ofte oppklart misforståelser. Jeg opplever at vi som jobber her bidrar effektivt til å begrense smittespredningen bare med informasjon.

Alle henvendelser vi får blir møtt med respekt. Det finnes ikke dumme spørsmål. Folk har ulike forutsetninger for å forstå pandemien, vaksiner og alt som har med korona å gjøre.

Noen av dem som ringer oss kan være frustrerte. Slike telefoner er klassiske etter pressekonferanser, når det skjer endring i reglene. Det er ikke mulig å ringe helseministeren eller byrådslederen, dermed er det vi som er i førstelinjen som møter spørsmålene, usikkerheten, skuffelsen - og noen ganger også lettelsen. 

Arbeidsmiljøet på koronatelefonen er godt. Vi har det travelt, men gøy. Jobben krever at vi hele tiden holder oss oppdaterte. Jeg har lært mye, for eksempel å tolke forskrifter på Lovdata.no. Erfaringen med å møte alle typer mennesker og få et godt innblikk i hvordan kommunen jobber med pandemien, er også noe jeg tar med meg videre.

I desember skal jeg etter planen være ferdig utdannet lege. Jeg har hatt jobben her på koronatelefonen siden august i fjor. Jeg fikk tips om den fra en på kullet mitt. I snitt har jeg hatt rundt tre vakter i uken. I det siste har jeg jobbet nesten 100 prosent og det har vært travelt.  

Det mest utfordrende med jobben er de tingene jeg ikke kan gjøre noe med. Mange ønsker unntak fra karantenereglene. Det gjør inntrykk når folk ikke får gå i en begravelse eller møte familien sin. Det er noen skjebner der ute.

Vil du bidra i koronahåndteringen?
I tiden fremover trenger Bergen kommune flere ansatte i viktige stillinger.
Les mer og se oversikt over ledige jobber