Gå tilbake til:
Du er her:

Slik blir sykkeltunnelen fra Minde til Fyllingsdalen

Siste dynamittsalve ble fyrt av 30. august. Bergenserne kan ta tunnelen i bruk rundt årsskiftet 2022 / 2023.

VIDEO: Her sprenges den siste dynamittsalven 

Ny sykkelhverdag

Om ett år og fire måneder skal begge de nesten tre kilometer lange tunnelløpene mellom Minde og Fyllingsdalen være ferdige: et til Bybanen, og et til gående og syklende. 

Illustrasjon fra inne i sykkeltunnelen
MIDT I TUNNELEN: Belysningen bryter opp et langt strekk. Både farger og grafikk gir et tydelig signal om at nå er man halvveis. På benkene kan man ta en pustepause.
Bilde: Light Bureau

Fakta: Gang- og sykkeltunnelen

  • Lengde: 2900 meter. Bredden blir 6 meter, med 3,5 meter avsatt til syklende og 2,5 meter til gående.
  • Tidsbruk: Å sykle vil ta 8-10 minutter. Fra Oasen til Haukeland vil det ta cirka 20 minutter. Til sammenligning bruker en i dag rundt 42 minutter fra Oasen til Haukeland over Melkeplassen.
  • Tunnelen vil bli lukket med porter på nattestid.
  • Det er full kameraovervåkning i hele tunnelen.
  • Kostnad: Oppgraderingen fra rømningstunnel til å bli gang- og sykeltunnel er på 300 millioner kroner.
  • Vestland fylkeskommune vil få eier- og driftsansvar etter at tunnelen er tatt i bruk.