Gå tilbake til:
Du er her:
1. februar bytter 110 Hordaland navn til 110 Vest
Mandag 1. februar bytter 110 Hordaland navn til 110 Vest
Bilde: Siv Kristin Eikås Hovland

1. februar blir 110 Hordaland og Alarmsentral Sogn og Fjordane til nye 110 Vest

Mandag 1. februar blir alarmsentralen i Sogn og Fjordane og 110 Hordaland slått sammen til én 110-sentral i vest.

Mandag 1. februar blir alarmsentralen i Sogn og Fjordane og 110 Hordaland slått sammen til én 110-sentral i vest. Klokken 12.00 skjer den formelle overtakelsen av alle nødtelefonene, og 110-tjenestene som tidligere har ligget i Florø, overføres til Bergen.

110 Vest består av 38 deltakerkommuner med rundt 600 000 innbyggere i gamle Hordaland og Sogn og Fjordane. De omfatter 33 brannvesen med til sammen 94 brannstasjoner.

Øker kompetansen på vaktlagene

Bergen er vertskommune og har ansvaret for drift og administrasjon av sentralen, som ligger i hovedbrannstasjonen i Bergen. 110 Vest kommer til å håndtere rundt 13 000 nødanrop og 8 000 oppdrag årlig. Omtrent 40 prosent av disse oppdragene skjer i Bergen kommune. Som følge av sammenslåingen økes kapasiteten på vaktlagene i 110-sentralen med én ansatt per vaktlag: fire på dagtid og tre på natt. Fem ansatte fra tidligere ALSF er overført til Bergen og lokalkunnskapene blir dermed videreført.

- Jeg er glad for at vi får samlet kompetansen fra Hordaland og Sogn og Fjordane i 110 Vest. Sammen skal vi sørge for å opprettholde den gode beredskapen i fylket, sier avdelingsleder Arne Pettersen.

Den nye logoen til 110 Vest
Den nye logoen til 110 Vest
Bilde: Bergen brannvesen

Har fått ny logo

I tillegg til flere ansatte og økt kapasitet har 110 Vest fått ny logo. Den vil blant annet pryde Twitter-kontoen, som også endrer navn fra 110 Hordaland til 110 Vest.

Ved brann og andre ulykker – ring 1-1-0

For å kunne hjelpe innbyggerne best mulig når de ringer brannvesenets nødnummer, er det svært viktig å kunne gi de opplysninger som trengs. Man må:

  • Snakke rolig og tydelig
  • Fortelle hvem du er
  • Oppgi stedsnavn og kommune
  • Oppgi telefonnummeret du ringer fra
  • Fortelle hva som har skjedd

På denne måten blir det lettere for 110-sentralen å hjelpe!