Kommunene Bergen, Oslo og Stavanger står bak en felleserklæring om hvilke krav de kommer til å stille til leverandørene av biler for å sikre menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, miljøet og forebygge korrupsjon. Alle kommunene skal snart ut på nye anbud om kjøp eller leasing av biler.
Kravene i felleserklæringen
I fremtidige anbud kommer Bergen, Oslo og Stavanger til å kreve:
- Åpenhet i leverandørkjeden.
- Leverandørkjeden overholder nasjonale og internasjonale lover og regler, herunder FNs allmenne menneskerettigheter, FNs barnekonvensjon og konvensjon mot korrupsjon og ILOs kjernekonvensjoner om tvangsarbeid, barnearbeid, diskriminering, foreningsfrihet og organisasjonsrett.
- Bergen kommune kommer over nyttår til å lyse ut en ny avtale om leasing av biler. Vi kommer til å kreve åpenhet om leverandørkjedene og ikke minst vilje til å rette opp i kritikkverdige forhold. Jeg håper alle andre oppdragsgivere følger etter, sier byråd for finans, næring og eiendom, Erlend Horn.
Kan bli byttet ut underveis
Kjernen i kravene er å sørge for at leverandørkjeden er mer gjennomsiktig og åpen helt ned til utvinning av råstoffene. Det har vært kjent at råstoffene i batterier kan være problematiske sett fra et bærekraft- og menneskerettighetsståsted på grunn av forholdene i gruvene de er hentet fra.
Kravene, som ikke kan oppfylles når avtalen starter, blir gjeldende underveis i kontraktsperioden. Leverandørene skal kontinuerlig forbedre sin praksis, og skal dokumentere det. Selskap i leverandørkjeden som ikke etterkommer kontraktsforpliktelsene, kan møte sanksjoner eller bli byttet ut.
- Vi håper også at et samarbeid på tvers av kommunene kan åpne opp for å utveksle erfaringer og utvikle felles metoder for å følge opp leverandørene, sier spesialrådgiver Uwe Matthäus i Innkjøp konsern.
Kartla leverandørkjedene
Innkjøp konsern har gjennomført en kartlegging for å finne ut hvor åpne de ulike leverandørene er om hele leverandørkjeden fra gruve til ferdig bil.
Rapporten ble utarbeidet av BDO og Factlines på oppdrag fra Bergen kommune. Målet var å dykke lengst mulig ned i leverandørkjeden for kommunens el-biler. Graden av åpenhet varierte. Én produsent kunne ta oss helt med til gruvene hvor råstoffene til batteriene blir vunnet ut.
- Målet med kartleggingen var å stille leverandører og underleverandører til ansvar når det gjelder de utfordringer som finnes i kjeden. Utvinning av råvarene innebærer høy risiko for brudd på menneskerettigheter og miljø, sier rådgiver for samfunnsansvar og miljø i Innkjøp konsern, Juni Skjold Lexau.
Fakta
- Bergen kommunes rammeavtale om leasing av biler med tillatt totalvekt inntil 3,5 tonn utgår sommeren 2021. Tidlig på nyåret kommer kommunen til å utlyse ny konkurranse med strengere krav.
- Kommunens samlede bilpark består av ca. 900 kjøretøy i alle klasser og typer.