Utsikt mot Dokken og sjøen
UTEKINO: Bli med på gratis visning av Filmen Planet Ocean på Dokken 8. juni
Bilde: Vegard A. Vatle

Den internasjonale havdagen 2023: Gratis utekino på Dokken 8. juni

BIFF og Bergen kommune ved Dokken 2050 inviterer til gratis utekino i det som skal bli Bergens nye fremtidsrettede bydel.

Anledningen er Den internasjonale havdagen 2023.

Dokken er fremdeles Bergens godshavn, men skal de neste årene endres til å bli en fremtidsrettet bydel. Området er sentralt i å videreutvikle byen sin identitet som havbyen Bergen og for sentrale kunnskapsmiljøer i regionen som skal forvalte havet inn i fremtiden. Derfor er det planlagt å bli det nye hjemmet til Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet, og kanskje også Verdenshavsenteret O.

Planet Ocean

Filmen som vises er  Planet Ocean av BIFF-favoritten Yann Arthus-Bertrand (Woman, Human) og Michael Pitiot. Se filmomtale nede i saken.

18:00 Innslipp starter
18:30 Filmvisning av Planet Ocean (1 t 34 min)
Innledninger ved festivalsjef Tor Fosse, Eva Hagen, styreleder for Dokken 2050 ,byråd for Klima,miljø og byutvikling Ingrid Nergaard Fjeldstad og Åsa Halaand (biolog)

OBS: Påmelding og legitimasjon (for alle over 12 år) kreves

• Inngang ved Jekteviksveien 2, cruiseskip-inngangen i krysset Nøstegaten/Jekteviksveien.
  • Visningen er tilgjengelig for bevegelseshemmede. Nærmeste parkering er Klostergarasjen.
  • Grunnet sikkerhetskrav knyttet til godshavnen er det nødvendig med både påmelding og fremvisning av legitimasjon ved inngangen for alle over 12 år.

Møhlenpris Skolekorps stiller med kiosk så det blir salg av blant annet popcorn og drikke til de som ønsker det.

Planet Ocean. Bilde av øy i havet. Vi  ser under og over havet
Planet Ocean
Bilde: BIFF

Filmomtale

Planet Ocean er en film om havet – opphavet til alt liv på planeten vår, og den dårligst kartlagte og minst forståtte delen av kloden.

Dette er en hyllest til havets skjønnhet, mysterier og voldsomme kraft, men også en påminnelse om dets sårbarhet, og en oppfordring til publikum om å engasjere seg i kampen for å bevare artsmangfoldet og den økologiske balansen. Ved hjelp av forbløffende naturfoto gir filmen oss et innblikk i verdenshavenes komplekse økosystemer som lar oss forstå vår egen plass i den store sammenhengen.

Arrangementet er et samarbeid mellom BIFF og Bergen kommune med finansiering fra Sparebanken Vest og GC Rieber.