Gå tilbake til:
Du er her:
Tre fordeler og ulemper med el-lastesykkel bilde
KOMPAKT: El-lastesykler kommer i mange farger og fasonger. Åsne Sløttet fant ut at familien greier seg med en nokså liten modell. Det er akkurat plass til begge barna bakpå.
Bilde: Håvard Prestegården

Tre fordeler og ulemper med el-lastesykkel

Åsne Sløttet lånte el-lastesykkel av Bergen kommune. Etterpå var hun så fornøyd at hun kjøpte sin egen. Her er hennes erfaringer etter to måneder som elsyklist.

Tre fordeler og ulemper med el-lastesykkel bilde
KLOKKEN 08: Turen starter utenfor garasjen. Sigrid (2) og Even (4) synes det er gøy å sitte på til barnehagen.
Bilde: Håvard Prestegården

I september lanserte Bergen kommune gratis utlån av el-lastesykler. Enkelte fikk teste dem før ordningen ble offisielt lansert, og en av dem var Åsne Sløttet.

– Det var en god sjanse til å prøve el-lastesykkel helt gratis før en kjøper noe så dyrt. Et veldig fint tilbud, sier Sløttet.

Hun lånte en variant med to barneseter. Etter fem dagers prøvekjøring var hun så fornøyd at det endte med innkjøp av en lignende sykkel.

– Jeg har kjøpt en ganske kompakt type. Det er akkurat plass til to unger bakpå, sier hun.

Nå blir sykkelen ofte brukt på den daglige reisen fra hjemmet ved Svartediket, via barnehagen og til lærerjobben på Nordahl Grieg videregående skole. Turen er på 15,7 kilometer én vei, 13 kilometer om hun ikke skal levere eller hente i barnehagen.

Tre fordeler og ulemper med el-lastesykkel bilde
VANNTETT: Familien har ikke kjøpt mye ekstra bekledning etter at de ble elsyklister, men hansker er greit å ha.
Bilde: Håvard Prestegården

Hva kan hun fortelle etter et par måneder som aktiv elsyklist?

Tre fordeler

1. Psykisk og fysisk velvære

– Jeg synes det er en mye finere start på dagen enn å kjøre bil! Formen blir bedre, og humøret stiger. Det er en helsegevinst. Jeg får være ute i frisk luft og får rørt meg litt før jobb. Vi har fått tørkeskap på jobben, og vi har dusj og garderober. Så selv om det høljeregner, får du tørket deg når du kommer frem.

Tre fordeler og ulemper med el-lastesykkel bilde
FRAMME PÅ JOBB: – Turen tar rundt 35 minutter hvis jeg ikke skal levere i barnehagen, sier Åsne Sløttet.
Bilde: Håvard Prestegården

2. Det er lettvint

– I nærmiljøet er det veldig lett å komme seg rundt med sykkel. Det er greiere enn å kjøre bil. Vi slipper å tenke på parkering. Sykkelen er effektiv hvis jeg for eksempel skal ta med ungene på Akvariet eller i parken. Det er også raskere å sykle til byen enn å ta bussen.

3. Det er gøy

– For meg er det lystbetont å sykle. Men det kan være vanskelig med en vanlig sykkel når en skal ha med seg to barn. Ungene synes det er moro å sitte bakpå. De er mer glad i å sykle enn å kjøre bil, bortsett fra hvis været er altfor ille.

Tre ulemper:

1. Veiarbeid

– Det er mange hindringer i veien, i alle fall fram til Danmarks plass. Gjerder og omkjøring. Det tar sin tid å bygge bybane, men det er vel midlertidig? Fra Danmarks plass og sørover mot Lagunen går det fint.

2. Dårlig plass

– Det er en smule trafikkfarlig ned til byen, med manglende sykkelvei og enkelte uforsiktige bilister. Fortauene er gjerne så smale at det ikke er plass til både syklister og gående. I rushtiden er det mye trafikk. Det er rett og slett for dårlig plass.

3. Det skulle gått enda fortere

– Fra Danmarks plass til Lagunen er det veldig fine sykkelveier. Men jeg skulle gjerne syklet enda fortere! Motoren i sykkelen hjelper ikke til når man kommer over 25 km/t. Jeg bruker snaut 35 minutter hjemmefra til jobb. Rundt 45 minutter hvis jeg skal levere i barnehagen og det går uten protester. Hvis jeg da har undervisning klokken åtte, rekker jeg det ikke. Da må jeg kjøre bil.

PS: Stadig flere bergensere ønsker å sykle mer, og ordningen med utlån av el-lastesykler ble raskt populær. Nå er vi fullbooket ut 2019. Hvis du har lyst til å teste elsykkel med én gang, så kan du bestille prøvekjøring av vanlig elsykkel via nettsiden prøvekjøre.no. Det koster 350 kroner for en uke. Ordningen er i regi av Naturvernforbundet og støttes av Bergen kommune.

Videre på internett

Fem kjappe spørsmål

– Hvor mye kostet sykkelen?
– Cirka 40.000 kroner med alt utstyr.

– Har dere kjøpt ekstrautstyr?
– Barnesete, sittepute til det største barnet, rammen rundt lastebrettet, sykkelveske og kurv foran. Av klær har vi kjøpt vanntette hansker og trekk til sykkelhjelmene, ellers bruker vi bare det vi hadde fra før.

– Hvor ofte må du lade?
– Hver dag. Batteriet er akkurat for lite til at det varer to turer til jobb.

– Er det mye vedlikehold?
– Jeg er ingen ekspert. Føler ikke jeg kan svare på det, for jeg har hatt sykkelen så kort tid. Men det jeg hører andre si, er at det er mer vedlikehold enn med en vanlig sykkel. Blant annet slites bremseklossene fortere.

– Er det enkelt å parkere trygt?
– Hjemme har vi sykkelen i garasjen. På jobb er jeg ikke bekymret, for der er det folk hele tiden. Jeg er litt mer redd for å parkere i byen. Har fått en sykkel stjålet tidligere. Likevel, når en skal bruke sykkelen som et transportmiddel, så kan en ikke være redd for å bruke den. Men ideelt sett burde det vært tryggere sykkelparkering i byen.