Gå tilbake til:
Du er her:

Ta telefonen når kommunen ringer deg

Ansatte ved koronatelefonen og vaksinestasjonene opplever ofte at personer de ringer om time for vaksinering ikke tar telefonen. Dette skaper merarbeid og forsinkelser i vaksineringen.

I disse dager ringer ansatte fra koronatelefonen og kommunens vaksinestasjoner mange av byens innbyggere. Dette gjelder personer i risikogruppene som ikke får tilbud om vaksinen fra sin fastlege. 

- Vi opplever at mange vegrer seg for å svare på telefoner som kommer fra ukjent nummer. Dette koster oss ekstra tid og arbeid, og fører til at færre enn ellers får tilbud om vaksinering. Når våre ansatte bruker mye tid på å ringe ut, går det også ut over kapasiteten til koronatelefonen, sier Wenche Thorsen Strømmen, avdelingsleder for koronatelefonen i Etat for håndtering av covid-19.

Trenger personopplysninger

- Noen er mistenksomme og skeptiske, noe som vi har forståelse for. Men de som ringer er helsepersonell som skal lage et journalnotat for å forberede vaksineringen, så dette er opplysninger vi trenger, understreker Strømmen. 

Kommuen har personopplysningene til den enkelte, men trenger å få bekreftet identitet og om personen ønsker å bli vaksinert. De som blir oppringt får blant annet spørsmål om de har tatt andre vaksiner de siste sju dagene, om de er i karantene, om de har testet seg for korona, om de har vært i utlandet eller har luftsveissymptomer.

Vaksinen er gratis, og ingen vil derfor bli spurt om å oppgi  betalingsinformasjon. 

Bemanner opp koronatelefonen 

- Vi fortsetter å ringe i ukene fremover. Oppfordringen blir dermed rett og slett å ta telefonen når den ringer. Da hjelper du kommunen med å få gjennomført vaksineringen mer effektivt, sier Strømmen.

Avdelingslederen forteller at de jobber med å bemanne opp koronatelefonen.

- Vi skal ansette flere medarbeidere. Kapasiteten ved telefonen er for øyeblikket ikke god nok. Vi beklager dette, og håper på forståelse for at det dessverre kan være litt ventetid når folk ringer oss.