Bilde av verneverdig hus
Tilskudd en gang per år, med søknadsfrist 5. april.

Søk tilskudd til verneverdige kulturminner innen 5.april

Private eiere, stiftelser, velforeninger og venneforeninger kan søke tilskudd til verneverdige kulturminner og/eller formidling og dokumentasjon av disse.

Som verneverdige kulturminner menes ikke bare bygg, men også andre kulturhistorisk verdifulle anlegg.

Tilskuddet lyses ut en gang per år, søknadsfristen for 2024 er satt til 5. april.

Bystyret har bevilget kr.74 000 til det aktuelle formålet og midlene blir vanligvis fordelt på flere prosjekter. Det gis ikke støtte til prosjekter som tidligere har mottatt tilskudd fra Byantikvaren eller til prosjekter som allerede er påbegynte eller fullførte.

Hva kreves?

Ved restaurering eller vedlikehold av et kulturminne må arbeidene utføres i henhold til antikvariske metoder for å kvalifisere til å motta tilskudd. Prinsipper om reparasjon fremfor utskiftning, og bruk av opprinnelige eller tradisjonelle materialer og metoder, må derfor dokumenteres.

Det kan være hensiktsmessig å sette seg inn i husets historie før du går i gang med søknaden. Ler mer om dette i vår nettartikkel Finne opplysninger om eldre hus på egenhånd

Dersom du søker tilskudd til dokumentasjon eller formidling (basert på allerede innhentet dokumentasjon) må du i søknaden henvise til kilder for innhentede opplysninger.

Søknadsskjema for tilskudd til verneverdige kulturminner i Bergen

Byantikvaren krever rapport som dokumenterer arbeidet innen en måned etter at arbeidet er gjennomført og forbeholder seg retten til å publisere innholdet i rapportene vi mottar, også foto av prosjektet.

Synliggjøring

Ved promotering av prosjektet på plakater, i programhefter, i sosiale medier og i annet kommunikasjonsmateriell skal støtten fra Bergen kommune synliggjøres. Dokumentasjon av dette skal vedlegges rapporten.

Tilbakebetaling

Dersom prosjektet blir avlyst, utsatt eller vesentlig endret kan hele eller deler av tilskuddet kreves tilbakebetalt. Dersom ikke arbeidet er påbegynt innen ett år etter tildeling, kan Byantikvaren trekke tilbake tilskuddet. Beløpet vil bli innkrevd gjennom varsel og faktura fra Bergen kommune.

Spørsmål?

Ved spørsmål angående søknaden kontakt: byantikvaren@bergen.kommune.no  eller telefon 55 56 65 08