Samtykke til bilde, film og lydopptak i barnehager som bruker Vigilo

Barnehagen arbeider etter gjeldende lover og regler om bruk av bilde, film- og lydopptak i barnehagen.

Hva brukes bilde, film- og lydopptak til?

Barnehagen tar bilder, film- og lydopptak i for eksempel daglige situasjoner, på turer, i barnas aktiviteter og prosjekter, og på fester og arrangementer.

Bilde, film- og lydopptak brukes gjerne på foreldremøter, i opplæring, i skriv, brosjyrer og publikasjoner, og som en del av det pedagogiske arbeidet på avdelingene. Barnehagens publikasjoner er vanligvis digitalisert. Her kan barna innimellom gjenkjennes og identifiseres.

Barnehagen bruker følgende digitale plattformer:

• På barnehagens egen hjemmeside deler vi kun viktig informasjon til alle som er interessert i barnehagen vår. Dette er en åpen nettside. Vi bruker ikke bilder som viser barnas ansikter på nettsiden.
  • I Vigilo kommunikasjon deler vi mer fra barnehagehverdagen og ulike aktiviteter som barna deltar i. Kun foreldre til barn i barnehagen og ansatte i barnehagen har tilgang til Vigilo kommunikasjon.

Frivillig: Det er frivillig å samtykke til bruk av bilder, film- og lydopptak i barnehagen og/eller publisering på nett. Ønsker du ikke å samtykke, får det ingen konsekvenser for barnet eller deg som forelder.

Varighet: Samtykket gjelder til barnet slutter i barnehagen, eller til du velger å trekke samtykket tilbake.

Tilbaketrekking av samtykke: Du kan når som helst, og uten begrunnelse, trekke samtykket. Det kan du gjøre ved å sende melding via Vigilo barnehage eller bruk Kontaktskjema som du finner på barnehagens nettside. Alternativt kan du gå inn i det digitale samtykkeskjemaet og krysse av for at du ikke samtykker. Det er viktig at du også melder enten muntlig eller ved å sende en melding til barnehagen hvis du gjør endringer.

Uttrykkelig: For å gi samtykke må du aktivt markere i skjemaet at du tillater fotografering, film- og lydopptak. Det fremgår i samtykkeskjemaet hva du samtykker til og hvem som er ansvarlig for bildene eller opptakene. Vi skiller i skjemaet mellom intern bruk i barnehagen og ekstern publisering på nett.

Anonymisering: Kravet om samtykke gjelder kun når det behandles personopplysninger (opplysninger som identifiserer det enkelte barn). Barnehagen vil i størst mulig grad begrense bruken av personopplysninger på bilde, film- eller lydopptak som publiseres på nett. Ved publisering på nett velger barnehagen ut bilde/film/lyd hvor barnas ansikt ikke vises.

Sletting av bilde, film- og lydopptak: Barnehagen har rutiner for å slette bilder, film- og lydopptak jevnlig. For mer informasjon om våre rutiner for sletting, ta kontakt med barnehagen.

Vi gjør oppmerksom på:

• Det er vanskelig å få fullstendig slettet materiale som er publisert på nett.
  • Bergen kommune som et offentlig organ, er i noen tilfeller pliktig til å arkivere informasjon og dokumenter. Dersom bilder blir vurdert som arkivverdig, innebærer dette at bilder du har samtykket til at skal behandles, vil lagres i Bergen kommunens arkiv selv om du trekker samtykket tilbake. Et eksempel på et tilfelle hvor kommunen er pliktig til å arkivere bilder, er trykte bilder i en årsplan.

Annet

• Du blir spesifikt bedt om å samtykke til at barnehagen kan ta bilde, film- og lydopptak av barnet
    • til journalistiske formål ved aktiviteter i regi av barnehagen
    • til særskilte observasjonsformål knyttet til enkeltbarn eller barnegruppe
    • ved at utplasserte studenter ønsker å ta bilde, film- eller lydopptak av barnet
  • Barnehagen vil så langt det er mulig inkludere barna i vurderinger av hvilke bilde, film- og lydopptak som brukes, og bruker ikke bilder som kan virke støtende for barna på noen måte.
  • Vi gjør oppmerksom på at bilder som deles av barnehagen i Vigilo ikke skal deles videre, selv om muligheten for nedlasting er tilstede. Bildene er ment som informasjon til foreldre om barns hverdag i barnehagen. Bilder skal derfor ikke lastes ned og brukes til annet enn det de er ment til, og skal ikke deles videre i andre kanaler.

Det er ikke påkrevd å svare dersom du ikke ønsker å samtykke til bruk av bilde, film- og lydopptak. Dersom du ikke svarer registrerer vi det som at det ikke er gitt samtykke.

Det er tilstrekkelig at en forelder med foreldreansvar svarer på samtykkeskjemaet.

Foreldre får lenke til det elektronisk samtykkeskjema tilsendt fra barnehagen (gjelder kun barnehager som bruker Vigilo). Dersom noe er uklart, ta kontakt med barnehagen ditt barn går i.