Pressemelding

Nr. 38/22
Bergen, 14. september 2022

Utdanningsforbundet varsler at 445 flere lærere i Bergen kommune vil bli tatt ut i streik fra mandag 19. september. Det vil i hovedsak være lærere ved barneskoler og kombinertskoler.

Fra før er 648 lærer i streik. Med dette uttaket vil nærmere 1100 lærere være i streik ved barne- og ungdomstrinnet i bergensskolen (tallet kan bli endret).

Bekymret for konsekvenser

– Bergen kommune registrerer at streiken er langvarig og kan få et svært stort omfang. Vi er bekymret og ser nå på hvilke konsekvenser streiken får for elevene. Vi ber skolene også vurdere muligheten for å opprette tilsynsordning i skoletiden der spesielt sårbare barn og de yngste barna vil bli prioritert, sier etatsdirektør for skole Frode Nilsen.

– Bergen kommune vil også vurdere å søke dispensasjon fra streiken for enkelte lærere for å ivareta elever med behov for et omfattende spesialpedagogisk tilbud og andre elever i en sårbar situasjon, utdyper Nilsen.

– Vi følger også særlig tett konsekvensene ved Gimle og Slåtthaug skoler som har vært lenge og omfattende rammet av denne streiken.

Disse skolene kan bli rammet

Om ikke partene kommer til en løsning, vil disse skolene bli rammet av streik fra mandag morgen:

• Christi krybbe skole
  • Ulsetskogen skole
  • Åstveit skole

Skjermer 1. trinn

– Det ser ut som vi kan opprettholde et normalt tilbud på første trinn, sier etatsdirektør for skole Frode Nilsen.

SFO er åpent

SFO ved den enkelte skole vil holde åpent som normalt for dem som går på SFO.

Informerer foreldre

Foreldre til elever som blir berørt av streik, blir informert direkte fra sin skole om hvilke konsekvenser det får for undervisningen. Det blir også lagt ut informasjon på skolenes nettsider i løpet av torsdag 15. september.

Fra før er store deler av ungdomstrinnet rammet av streik

Direktør ved Etat for skole Frode Nilsen, telefon 916 81 839