Bilde: Ann-Kristin Loodtz
Hvorfor?
Hensikten med retningslinjene er å hjelpe avdelinger, enheter eller tjenester som vurderer å bruke sosiale medier som informasjons- og kommunikasjonskanal. Sentrale spørsmål i veilederen er:
- Hva er formålet med å benytte sosiale medier?
- Hvem er målgruppen, hva er budskap?
- Kan sosiale medier brukes til krisekommunikasjon?
- Hvilket sosialt medium passer?
- Hvilken grad av brukermedvirkning, dialog og involvering planlegges?
- Blir personvern og informasjonssikkerhet tilstrekkelig ivaretatt?
- Er forvaltningspolitiske føringer og regelverk fulgt?
Hvordan?
Enheter som ønsker å bruke sosiale medier som en kommunikasjonskanal for sin avdeling, tjeneste eller kampanje, skal kontakte sin nærmeste leder.
Ta kontakt med Seksjon informasjon som gir praktisk bistand og hjelper til med å utarbeide strategier og mål, samt valg av rett kanal.
Send henvendelsen til redaksjonen@bergen.kommune.no.
Videre på kommunens interne nettsider