Barne og familiehjelpen på Nesttun
NYTT TILBUD: Familieveileder Harald M. Sørensen og avdelingsleder Judith Elvebakk er noen av dem du kan møte ved Barne- og familiehjelpen. Psykologspesialist Maria Løvvik Norheim (t.h) har vært med på å planlegge tjenesten.
Bilde: Andrew M.S. Buller

Gir barn og ungdom hjelp til å overvinne problemer

Å oppleve noe utfordrende i familien på et tidspunkt i livet er normalt. Barne- og familiehjelpen ønsker å hjelpe barn og ungdom så tidlig som mulig.

I november 2018 åpnet Barne- og familiehjelpen i Bergen. Det er et tilbud for barn og ungdom som trenger noen å snakke med, eller foreldre og familier som ønsker råd og veiledning. Det er et lavterskeltilbud, som betyr at barn, ungdom og foreldre henvender seg direkte og på egen hånd, uten å gå via lege eller helsesykepleier.

– Hos oss skal folk få hjelp tidlig, slik at utfordringene ikke vokser, forteller Maria Løvvik Norheim. Hun er psykologspesialist og har vært med på å planlegge tjenesten.

Barne- og familiehjelpen består av sosionomer,barnevernspedagoger, psykologer,førskolelærere eller sykepleiere med ulike videreutdanninger innen psykisk helse.

– Når barn, ungdom eller foreldre ringer, hører vi hva utfordringen er og finner frem til hvem som er best til å hjelpe nettopp dem, fortsetter hun.

Normalt med utfordringer i livet

Avdelingen for Fana og Ytrebygda holder til i samme bygg som legevakten på Nesttun. De ansatte der har hatt det travelt siden tilbudet startet i november, men er glad for å kunne hjelpe. Harald Morten Sørensen er familieveileder og forteller at det er vanlig for de fleste familier å støte på problemer i løpet av livet.

– Det er barn, ungdom og familier med normale utfordringer som oppsøker oss. Noen kommer innom for en prat eller to og for å forsikre seg om at de gjør det rette. Andre kan igjen ha behov for flere samtaler. Vi ønsker å gjøre brukerne trygge nok til å håndtere utfordringen selv, fortsetter han.

Spørsmål om samspill, skolevegring og rus

Typiske henvendelser kan være en ungdom som opplever at kommunikasjonen har skjært seg helt med foreldrene. De vil få hjelp til å bedre relasjonen. Noen foreldre har tatt kontakt på grunn av engstelse og angst hos barna. Ved skolevegring kan Barne- og familiehjelpen gi veiledning til hvordan familien kan støtte barnet eller ungdommen på hjemmebane og hjelpe til med kontakt med skole eller andre instanser som kan gjøre situasjonen bedre. Foreldre som er bekymret for rus, vil få samtaler hvor de får veiledning om hvordan de kan hjelpe og støtte sin sønn eller datter til å ta gode valg.

– Det å ha utfordringer med barna sine og de man er mest bekymret for er normalt, sier Sørensen.

Gode tilbakemeldinger

Barne- og familiehjelpen finnes i alle bydeler. Lavterskeltilbudet består av blant annet samtaler, gruppetilbud, kurs, veiledning og familieråd.

Avdelingsleder på Fana og Ytrebygda, Judith Elvebakk, forteller om flere som har gjort gode erfaringer med gruppetilbudene.

– Det er hjelp i å se at andre opplever problemer og at det ikke bare gjelder seg selv eller sin egen familie, sier hun.

Kollega Harald Morten Sørensen forteller om bra pågang til tjenesten. Han og Judith er begge er stolte over tilbakemeldingene.

– Mange trenger å bli tatt på alvor, få lov til å snakke om det som er vanskelig eller få hjelp til å snakke sammen.De jeg har vært i kontakt med forteller at møtet med oss har vært positivt og at de er fornøyde med hjelpen de har fått, sier Sørensen.

– Det er veldig bra at folk får hjelp, og det er veldig bra at folk får hjelp tidligere enn før, avslutter Elvebakk.

Saken sto på trykk i Bergenseren nr 1 2019

Videre på internett

Aktuelle kurs og gruppetilbud

• Chilled: Mestringskurs for ungdom 13-18 år