Gå tilbake til:
Du er her:

Spennende å teste digitalt verksted

Like før sommerferien fikk avgangselever ved Damsgård skole utforske alt fra VR-briller til programmering og droner i et digitalt læringsverksted på Nøstet.

Bildet viser skolejente som spiller spill med VR-briller.
DYPT KONSENTRERT: Kamile Kruopyte fra Damsgård skole er konsentrert når hun tester ut VR-briller under besøket til digitalt didaktisk verksted på Nøstet.
Bilde: Nina Johnsen
Bildet viser en skoleelev som bygger en bil og programmerer den.
PROGRAMMERER: Mikhaela Nunez har bygget en bil. Sammen med medelever bruker hun microbit til å programmere den.
Bilde: Nina Johnsen

Kamile Kruopyte synes det var gøyest å teste VR-briller.

– Jeg har brukt det én gang tidligere, men blir fort vant til å bruke slike ting, sier 12-åringen.

Samarbeider

Syvendeklassinger fra Damsgård skole avsluttet forrige skoleår på et digitalt didaktisk verksted hos Etat for skole på Nøstet. Øystein Berentsen, pedagogisk

IKT-rådgiver i bergensskolen, forklarer at didaktikk handler om hvordan vi bruker verktøy.

– I et verksted bygger vi ting. I det digitale didaktiske verkstedet jobber vi med å lære hvordan vi bruker digitale verktøy til å bygge kunnskap, sier han.

Mikhaela Nunez og Juan Esteban Ramirez Araujo sitter ved en stasjon der oppgaven er å bygge biler og deretter programmere dem via microbit.

– Vi har programmert tidligere. Det er kjempegøy, sier Araujo.

Han liker best å samarbeide med andre elever om oppgavene.

– Jeg lærer best når vi samarbeider, men at vi samtidig får gjøre tingene på egen hånd, sier han.

Kontaktlærer Kristin Skage sier at besøket til verkstedet på Nøstet er motiverende for elevene. Damsgård skole bruker mye teknologisk utstyr i undervisningen allerede. Hun poengterer at det er viktig at teknologien blir benyttet på rett måte i riktig sammenheng.

– Det er vår jobb som lærere å sikre at alt er i en kontekst som fremmer læring, sier hun.

Skal tilby kurs

Etat for skole jobber med å få på plass et kurs til høsten for å sikre at alt det digitale utstyret blir best mulig utnyttet i skolene.

– Vi ønsker å tilby onsdagskurs og -verksted gjennom hele høsten. Tanken er å teste ut en verkstedsmodell på ulike grupper. Noen ganger kan deltakerne komme fra samme skole, mens andre ganger fokuserer vi på ett fag. Innimellom ønsker vi også å invitere både elever og lærere fra forskjellige skoler samtidig, sier Berentsen.

Han nevner at det er viktig at skoler lærer av hverandre. Samtidig trekker han frem at lærere også kan lære mye av barnas innstilling og pågangsmot når det gjelder å prøve ut teknologi.

– Barn er ofte eksperter på digitale verktøy, og det kan derfor lønne seg å ha elever med på kurs, avslutter Berentsen.

Flere artikler

  • Forenkler skolehverdagen