Gå tilbake til:
Du er her:

Demonstrerte helseteknologi for statsråden

Walther Olsen åpnet hjemmet sitt for helsebyråd Rebekka Ljosland og kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland, for å demonstrere teknologiske nyvinninger.

I Åsane ble det i desember 2017 startet et pilotprosjekt for hjemmebaserte tjenester. Gjennom den nasjonale helseportalen helsenorge.no ble det mulig for beboere i Åsane å kommunisere med kommunehelsetjenesten.

En av dem som har tatt i bruk den nye funksjonen er 92 år gamle Walther Olsen. Med hjelp fra datteren Gunhild kommuniserer han med hjemmesykepleien gjennom helsenorge.no.

– Hvis jeg vil avbestille et besøk fra hjemmesykepleien, blir det registrert med én gang. Hvis vi har spørsmål, legger vi det inn her og får veldig rask respons, sa Gunhild Tyse.

– Det kan være alt fra stell til medisinske spørsmål. Istedenfor å stå i telefonkø kan jeg legge det inn her, når som helst på døgnet, sa hun.

Grep straks muligheten

Hun kjente til helseportalen helsenorge.no fra før, og grep sjansen med en gang hun hørte om muligheten til å administrere farens helsetjenester på nettet. Hun avlyser av og til hjemmesykepleiebesøk dersom hun er på besøk hos faren, og kan hjelpe ham med småting.

– I og med at jeg kjenner nettsiden fra før og vet hvor hensiktsmessig det er, så tok jeg det i bruk med en gang. Jeg synes det er alle tiders. Alle henvendelser er loggført skriftlig. Og så får jeg bekreftet at timer er avlyst. For eksempel ligger timen på søndag klokken 14.00 inne som avlyst, sier Gunhild Tyse.

Byråd for helse og omsorg, Rebekka Ljosland, trakk frem de tidsbesparende sidene ved den digitale helseløsningen, da hun introduserte ordningen for gjestene.

– Man kan både som pårørende gi beskjeder til hjemmesykepleien, og få tilbakemelding, uten å måtte stå i telefonkø, eller oppleve ikke å få tak i den man skal snakke med. Og så har man dialogen skriftlig, sa Ljosland.

– En annen ting er at pårørende får journal fra både sykehus og kommune. Istedenfor at man må rundt og få forskjellige beskjeder, så kan man ha alt skriftlig. Det går raskere og vi kan bruke mer av tiden på brukere. Det er et veldig godt nasjonalt prosjekt som vi har fått teste ut i Åsane bydel. Vi får veldig positive tilbakemeldinger fra brukere og pårørende, sa hun.

– Dette gir høyere pasientsikkerhet og bedre tjenester til innbyggerne i Bergen, sa helsebyråden.

– Tryggere og mer effektivt

Statsråden lyttet interessert mens Gunhild Tyse fortalte om digital-kommunikasjonen.

– Det er både tryggere og mer effektivt. Er du fornøyd med dette, Walther? spurte Monica Mæland.

– Ja, hjemmetjenesten her i Åsane er fabelaktig. De er alltid til å stole på, svarte Walther Olsen.

Låse-app på telefonen

Delegasjonen fra regjeringen fikk også demonstrert e-låssystemet, som gir de ansatte i hjemmesykepleien mulighet til å låse seg inn ved hjelp av en applikasjon på telefonen.

– Samtidig kan beboerne og pårørende fortsatt bruke sine vanlige nøkler. Det er heller ikke mulig å se fra utsiden at det er installert e-lås her, sier hjemmesykepleier Elisabeth Bøe.

Alternativet er at sykepleierne må bære med seg svært mange nøkler.

– Veldig mye enklere enn nøkler og bytting. Utrolig mye greiere, sa Monica Mæland.

De teknologiske hjelpemidlene er en del av prosjektet Smart omsorg. Formålet med prosjektet er å finne løsninger som kan møte fremtidens økende behov for helse- og omsorgstjenester.