Fasade av et bygg i tre etasjer med mange vinduer og fargeflater i rødt, oransje, gult og hvitt.
BOFELLESSKAP: Bofellesskapet i den tidligere skolebygningen på Landås skal inneholde ni leiligheter og personalbase. På fremsiden er det anlagt et uteområde for beboerne.
Bilde: Ola Henning Målsnes

Byggeprosjekt: Bofellesskap i Landåsveien 33

Den gjenværende delen av gamle Landås skole er gjort om til et bofellesskap med til sammen ni leiligheter. Prosjektet er en del av Boligløftet for personer med utviklingshemming.

Status: Ferdig

Prosjektbeskrivelse

Bofellesskapet Landåsveien 33 er en del av Boligløftet for personer med utviklingshemming. Programmet har som mål å fjerne boligkøen for denne gruppen innbyggere. Boligløftet skal gi 130 flere boliger til utviklingshemmede. Noen av boligene bygges i eksisterende kommunale bygg, noen bygges på kommunale tomter og noen av midlene brukes til innkjøp av tomt med prosjekt.

Den gjenværende delen av gamle Landås skole i dag
TIDLIGERE SKOLEBYGG: Bygningen var tidligere en del av Landås skole, men har stått tom siden høsten 2011. Bygningen er verneverdig. Målet med prosjektet er vern gjennom ny bruk.
Bilde:

Bygningen var tidligere en del av bygningskomplekset til Landås skole, men var det eneste som ikke ble revet av den gamle bygningsmassen da nye skolen ble reist. Det tidligere skolebygget er vurdert til å ha høy verneverdi som eksempel på skolearkitektur fra 1950-årene. Det ble tegnet av arkitekt Eystein Michalsen.

Bygningen har stått tom siden den ble fraflyttet av Landås skole høsten 2011. På grunn av den sentrale beliggenheten med kort avstand til service- og fritidstilbud er bygget vurdert til å kunne bygges om til boliger. Det er nødvendig å rehabilitere og bygge om de gamle skolelokalene til bofellesskap.

Bygningen skal ha til sammen ni boliger. Seks leiligheter skal være tilrettelagt for personer med lettere utviklingshemming og tre leiligheter skal være for personer med multihandikap. Bofellesskapet vil ha døgnbemanning og bygningen skal også ha en tjenestebase for ansatte.

Bygget vil fremstå som i dag etter ombygging, med unntak av noen mindre luftebalkonger mot sør. I prosjektet er det planlagt felles avskjermet uteoppholdsområde for beboerne. Prosjektet vil ikke begrense skolens uteområde. Omgivelsene rundt bygget skal bearbeides slik at det gir gode bokvaliteter. Verneinteressene blir sikret gjennom ny bruk.

• Adresse: Landåsveien 33, Årstad
  • Areal: 1765 m²