Illustrasjon av skulptur som hedrer Ambrosia Tønnesen
KOMMER I BYPARKEN: Anne-Karin Furunes sitt verk vil ta utgangspunkt i et fotografi tatt av Ambrosia Tønnesen som 28-åring. Planlagt avduking er høsten 2024.
Bilde: Anne-Karin Furunes

Skal hedre Ambrosia Tønnesen med kunstverk i Byparken

Ambrosia Tønnesen er den andre kvinnen som hedres gjennom prosjektet "Kvinner på sokkel". Oppdraget går til billedkunstner Anne-Karin Furunes.

Gjennom prosjektet Kvinner på sokkel skal Bergen kommune øke kvinners tilstedeværelse i det offentlige rom. Ambrosia Tønnesen er den andre, etter Kim Friele, som skal hedres med et monument i Bergen sentrum.

Byråd Eduardo Andersen med kunstner Anne-Karin Furunes
PÅ BEFARING: Byråd Eduardo Andersen med kunstner Anne-Karin Furunes. Her står de med en miniatyrmodell av det kommende kunstverket.
Bilde: Bergen kommune

- Det er fint å hedre Norges første profesjonelle kvinnelige billedhogger, en pioner både i sitt liv og virke. Det føles riktig at en kunstner som har betydd så mye for Bergen hedres på denne måten, sier kulturbyråd Eduardo Andersen.

Fra fotografi til skulptur

Kunstutvalget ønsket et permanent skulpturelt uttrykk som reflekterer over Tønnesens person og hennes virke som billedhogger. Kunstverket til Anne-Karin Furunes ble enstemmig valgt ut fra en konkurranse med fire deltakere etter en internasjonal prekvalifisering med 35 påmeldte kunstnere.

Verket tar utgangspunkt i et portrettfotografi av Ambrosia Tønnesen som 28-åring. Fotoet skal overføres til en perforert bronseplate der en stor granittstein utgjør bakgrunnen.

Skal avdukes høsten 2024

Verket skal plasseres i Byparken, mellom Rasmus Meyers allé og Christies gate. Plasseringen gjør at Tønnessen portrett ser mot hennes hovedverk – bronsestatuen av I. C. Dahl på Permanentens fasade. Planlagt avduking er høsten 2024.

Fra juryens vurdering

Fotografiet som er brukt som utgangspunkt for dette verket er nærmest blitt ikonisk. Det er tatt av Tønnesen da hun var 28 år og godt på vei til å slå igjennom som kunstner. Fotoet er tenkt transformert til perforerte rasterpunkt i en svart bronseplate og med en blokk av Støren-granitt som bakgrunn. Forbindelsen til Tønnesen er tydelig uten at det trengs lange forklaringer. Portrettlikheten er til stede og steinen peker mot hennes kunstneriske virke, samtidig som verket har et formspråk som er fra vår tid.

Om kunstneren

Anne-Karin Furunes er bosatt i Stjørdal og er utdannet billedkunstner. Hun arbeider i et krysningsfelt mellom arkitektur og billedkunst. Foruten å være utøvende kunstner, er hun professor ved Kunstakademiet i Trondheim.

Furunes har utviklet et særegent kunstnerisk uttrykk hvor fotografisk utgangspunkt bli transformert til metallmaterialer ved en perforeringsteknikk. Hennes største arbeid er utsmykkingen ved Nye Nationaltheatret stasjon i Oslo hvor verket strekker seg over 250 meter.

Foto av Ambrosia Tønnesen som 28-åring
UTGANGSPUNKTET: Kunstverket er basert på dette bildet av Ambrosia Tønnesen.
Bilde: Foto fra familien Tønnesen

Fakta om Ambrosia Tønnesen

• Ambrosia Tønnesen (1859-1948) var Norges første profesjonelle kvinnelige billedhogger.
  • Tønnessen begynte sin kunstneriske utdanning i Bergen, men flyttet senere til København, Berlin og Paris. Hun konsentrerte seg tidlig om billedhogging. Først i terrakotta, men siden i marmor og andre materialer.
  • Hun utmerket seg som portrettkunstner, og hennes hovedverk er den store statuen av I. C. Dahl som er laget i bronse på Permanentens fasade. Hun laget også krusifikser til flere kirker, og hennes portretter finnes i inn- og utland, men de nærmeste er i Bergen Offentlige Bibliotek. Ambrosia Tønnesen flyttet tilbake til Norge i 1910 og bosatte seg i Fana hvor hun bodde frem til hun døde i 1948.