Mann står og ser ut fra en gul balkong. Vinduer hvor skyer på himmelen speiler seg i bakgrunnen.
GIVENDE: – Det har vært givende å jobbe med å gi nytt liv til et gammelt bygg, sier prosjektleder Alexander Strand. Han nyter utsikten fra en av balkongene i leilighetene i Landåsveien 33.
Bilde: Ola Henning Målsnes

Skolebygget som ble til boliger

Det som en gang var et skolebygg, og en del av gamle Landås skole, har nå blitt til ni innflytningsklare leiligheter. Ta en titt på hvordan det har blitt!

Yttervegg med åttekantede vinduer og små keramikkfigurer som viser både personer og ulike dyr.
ÅTTEKANTET OG FIGURER: De åttekantede vinduene i den ene fasadeveggen er beholdt. Det samme gjelder de keramiske figurene.
Bilde: Ola Henning Målsnes

Prosjektleder Alexander Strand i Etat for utbygging har nettopp overlevert prosjektet han har ledet til huseieren, Etat for boligforvaltning. Håndverkerne gjør den siste finpussen.

De ansatte som skal jobbe i bofellesskapet har også smått begynt å pakke ut og rigge seg klar til innflytning. Flere av beboerne har også vært og tatt en sniktitt på sitt nye hjem. Snart kan de flytte inn i hver sin nye leilighet.

Lang korridor hvor lyset kommer inn fra åttekantede vinduer.
KORRIDOR: Korridorene er beholdt, men klasserommene er blitt til leiligheter.

Stod tomt i ti år

– Bygget så ikke ut da vi begynte arbeidene her, sier Alexander Strand.

Tross tre etasjer har bygget blitt kalt høyhuset på Landås skole. Mens den gamle skolen ble revet, og det har kommet en helt ny skole på tomten, har den mest høyreiste delen av det opprinnelige skoleanlegget fra 1955-62 blitt stående igjen. Antikvariske myndigheter mente bygget var verneverdig fordi skolen hadde en høy arkitektonisk og arkitekturhistorisk verdi som et eksempel på skolearkitektur fra 50-årene. Byarkitekt Eystein Michalsen var den som tegnet bygget.

Et hvitmalt kjøkken i et rom med mintgrønn vegg og brunt tregulv.
KJØKKEN: Kjøkkenet står klart til bruk. Snart flytter beboerne inn i leilighetene.
Bilde: Ola Henning Målsnes

Høybygget hadde stått tomt siden 2011 etter at elevene flyttet ut.  Den gamle bygningsmassen til Landås skole kunne ikke brukes til skoleformål lenger. Tilstanden til byggene var rett og slett for dårlig. Arbeidstilsynet satte foten ned. I 2021 fant kommunen ut at høyblokken kunne egne seg som en del av løsningen for å skaffe flere boliger til utviklingshemmede. Og på tampen av året kom arbeidene i gang. Nå er prosjektet så godt som ferdig.

Et stort gjenbruksprosjekt

Lett overbygd uteplass med røde bord og stoler
UTEPLASS: Ved hovedinngangen er det laget en uteplass med hagemøbler og planter.
Bilde: Ola Henning Målsnes

– Hele bygget er et gjenbruksprosjekt. Bygget i seg selv er gjenbrukt. Det samme er elementer som de spesielle åttekantede vinduene på den ene langveggen og medaljongene med figurer i keramikk, forteller Alexander Strand.

Klasserommene er gjort om til leiligheter. Bygget hadde ikke tidligere noen heis. Det er kommet på plass. På utsiden er det laget en uteplass hvor beboerne kan nyte frisk luft og sol.

– Strukturen i bygget er også gjenbrukt. Den er veldig lik som det var. De flotte skifertrappene er beholdt og det samme med rekkverkene. Vi har komplettert rekkverkene med ekstra spiler, sier prosjektlederen.

Utsikt mot skoleplass gjennom fire vinduer fra en leilighet med grønnmalt vegg og hvite vinduskarmer.
UTSIKT: Fra leiligheten er det utsikt mot Landåsfjellet og den nye skolen.

Givende oppgave

Ombyggingen er gjort slik at den tilfredsstiller kravene Husbanken stiller for å gi tilskudd til å etablere omsorgsboliger. Underveis har også prosjektet samarbeidet godt med Byantikvaren og Byarkitekten. I hver etasje er det også personalbase. Bofellesskapet vil ha bemanning hele døgnet.

– Det har vært veldig givende å jobbe med dette prosjektet. Det er givende å bygge boliger til dem som trenger det. Og det er også givende å få liv i et gammelt bygg, sier prosjektleder Alexander Strand i Etat for utbygging.