Du kan søke om redusert foreldrebetaling når barnet ditt er tildelt en barnehageplass. Foresatt som søker, må bo på samme folkeregisteradresse som barnet. Det er kommunen, som barnet er folkeregistret i, som skal behandle søknad om reduksjon i betaling for barnehagebarn.
Du søker om reduksjon i barnehageprisen via elektronisk søknadsskjema. Vedtak om redusert betaling blir gitt fra måneden etter søknadsmåneden og ut barnehageåret. Foresatte som har behov for reduksjon, må derfor sende inn søknad for hvert barnehageår med ny dokumentasjon for inntekt.
Du kan søke underveis i barnehageåret dersom det er vesentlig og varig endring i inntekten. Vesentlig og varig endring innebærer stort inntektstap som følge av langtidsarbeidsledighet, endring i husholdningens sammensetning eller lignende årsaker.
Søknadsfrist
Fristen for å søke redusert betaling er tre uker etter at du har takket ja til tilbud om plass i barnehage. En søknad som kommer etter fristen, vil være gjeldende fra måneden etter at søknaden med dokumentasjon er mottatt av Bergen kommune.
For deg som har barn som allerede går på i barnehage: Husk at du må sende søknad om redusert betaling hvert år og senest innen utgangen av juni måned.
Dokumentasjon
Når du søker elektronisk må du laste ned og legge ved tilstrekkelig dokumentasjon på inntekten din. Dokumentasjonskrav er siste års skattemelding.
Inntektsgrunnlaget skal gjenspeile de skattepliktige inntektene. Du er pliktig til å dokumentere skattepliktig person- og kapitalinntekt som ikke står på den forhåndsutfylte skattemeldingen. Eksempel på slik dokumentasjon:
- De tre siste lønnsslippene fra arbeidsgiver. De må vise endring i årslønn i forhold til skattemeldingen.
- Vedtak fra NAV om sosialstønad.
- Vedtak om gyldig oppholdstillatelse
- Studentbevis eller bekreftelse på studier
Søknaden blir registrert elektronisk, og saksbehandlingstiden er tre uker
Registrerer du søknad uten tilstrekkelig dokumentasjon, blir den ikke behandlet. Du vil da få informasjon om dette. Du må registrere ny søknad og legge ved gyldig dokumentasjon.
Saksbehandling
Kommunen gjør et enkeltvedtak når de innvilger eller avslår en søknad om redusert foreldrebetaling. Et enkeltvedtak følger reglene i forvaltningsloven og fastslår søkerens rettigheter og plikter.
Klagemulighet
Får du avslag på søknaden, kan du klage innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. I klagen skal du oppgi hva du ønsker å få endret og begrunne dette.
Klagen sender du til:
Byrådsavdeling for barnehage, skole og idrett
v/ seksjon økonomi
Postboks 7700,
5020 BERGEN
Får du ikke medhold i klagen, sender vi den videre til sentral klagenemnd i kommunen.