Den som er registrert som eier eller fester, får beskjed før kommunen tildeler eller endrer en adresse.
Vedtak om gate- og veinavn og bruksenhetsnummer er endelig og kan ikke påklages. Derimot kan du klage på selve husnummertildelingen og avgjørelsen om til hvilken gate eller vei bygningen skal ha adresse.
Det er bygningens eier som kan klage. Dersom du er leietaker, må du få eier til å fremme klagen. Klagefristen er tre uker fra den dagen eier mottar melding om adressenavn. Det er tilstrekkelig at klagen er postlagt innen fristen, og det er anledning å søke om forlengelse av fristen.
Det bør fremgå av klagen hvilket vedtak du klager på, og du bør helst skrive hvilken endring du ønsker. Du kan også ta med en begrunnelse.
Hvor sender du klagen?
Klagen skal sendes til Bergen kommune, enten via e-post postmottak.planogbygg@bergen.kommune.no
Eller brev
Plan- og bygningsetaten
Postboks 7700
5020 Bergen