Støtten gis kun til tiltak som ikke er påbegynt. Du må altså søke og få innvilget støtte før du bestiller materialer og tjenester eller går i gang med anleggsarbeidet. Søknader om prosjekter som allerede har bestilt utstyr eller er under oppføring eller allerede er etablert vil derfor bli avvist.
Dette kan du søke om støtte til:
- Fremføring av kabler til de enkelte ladepunktene på parkeringsområdet.
- Etablere eller oppgradere det elektriske anlegget tilknyttet ladeinfrastruktur.
- Installere systemer som gjør at flere ladere kan dele kurs i el-tavlen (lastdeling).
- Kostnader til ekstern rådgivning og prosjektering kan inkluderes i de tilskuddsberettigede kostnadene. For rådgiving knyttet til valg av ladeløsninger for borettslaget og elektrofaglige spørsmål, må søker selv kontakte ekstern kompetanse.
Kriterier for å få støtte:
- Borettslag og sameier i Bergen kommune kan søke om støtte
- Privatpersoner, statlige byggeiere, kommunale aktører og firmaer som driver utleie av parkeringsplasser kan ikke søke om tilskudd.
- Bygg under oppføring kan ikke få støtte.
- Du må søke og få innvilget støtte før du bestiller materialer og tjenester, eller går i gang med anleggsarbeidet.
- Du må levere sluttrapport med ferdigmelding til Bergen kommune når arbeidet er ferdigstilt og tilskuddet fra kommunen utbetales.
Retningslinjer:
- Tilskuddet er maksimalt 20 % av godkjente investeringskostnader, og begrenset til 5 000 kroner per ladepunkt det legges til rette for.
- Maksimalt tilskuddsbeløp per borettslag eller sameie er begrenset til 200 000 kroner.
- Elektriske arbeid må bekreftes utført av autorisert installatør.
- Kun faste installasjoner som borettslaget eller sameiet selv eier kan støttes.
- Det gis ikke tilskudd til selve ladepunktet på den enkelte parkeringsplass.
- Ordningen dekker ikke oppgradering av trafostasjon. I mange tilfeller vil det være mulig å montere styringsverktøy som gjør at oppgradering av trafo ikke er nødvendig og dette dekkes av tilskuddsordningen.
- Nytt for 2020: Borettslag eller sameier som oppretter egne ladeplasser reservert for bildeling, kan gis støtte opptil 40 % av godkjente investeringskostnader, med en øvre grense på 10 000 kroner per slikt ladepunkt det legges til rette for. Forutsetningen er at det foreligger en avtale med en godkjent bildelingstilbyder om utleie av slike plasser. Ordningen gjelder stasjonsbasert bildeling (*), og plassene må være tilgjengelige for alle brukere av tjenesten.
(*) Stasjonsbasert bildeling gir medlemmene tilgang på en felles flåte av biler som hentes og leveres på samme sted. Eksempler på slike ordninger som opererer i Bergen, er Bildeleringen, Hertz Bilpool, Avis Zipcar og Move About. Bildeling mellom private, fasilitert av ordninger slik som Nabobil eller GoMore, samt frittflytende bildeling slik som Vy Din Bybil faller utenfor denne definisjonen.