Forsikring

Ansatte i Bergen kommune er tilsluttet flere forsikringsordninger. Disse er definert av hovedtariffavtalen, lov om yrkesskadeforsikring og Bergen kommunes avtalte forsikringsordninger.

Forsikringsordningene omfatter:

Gruppelivsforsikring

som gir en utbetaling inntil 10G til etterlatte ved arbeidstakers død. Denne forsikringen gjelder også når den ansatte får utbetalt uførepensjon. Kommunens forsikringsselskap for gruppelivsforsikring er for tiden Protector forsikring. 

Yrkesskadeforsikring

som gjelder ved ulykkesskader som oppstår i arbeid og yrkessykdom som oppstår som en direkte følge av arbeidet. Forsikringen dekker også ulykker som skjer på direkte reise mellom hjem og arbeid. Yrkesskadeforsikringen kan gi erstatning ved uførhet, tap i inntekt, behandlingsutgifter, fremtidige merutgifter.

Bergen kommune sitt forsikringsselskap for yrkesskadeforsikring er Gjensidige Forsikring ASA

Reiseforsikring

Ansatte er forsikret gjennom Hovedtariffavtalen (HTA) når de er på tjenestereise innenlands. Det er inngått en egen reiseforsikring for tjenestereiser i utlandet. Mer informasjon finnes på intranettet Allmenningen.

Folkevalgte og politiske rådgivere er dekket på tjenestereise i hele verden. Denne reiseforsikringen dekker ansvar, sykdom, hjemtransport, reisegods, reiseulykke, invaliditet, avbestilling og død.