Besøk på brannstasjonene

Bergen brannvesen tar imot enkelte besøk på hovedbrannstasjonen for omvisning og brannforebyggende foredrag. Vi kan dessverre ikke innfri alle ønsker om besøk.

Vi prioriterer besøk og brannforebyggende informasjon til risikogrupper og ellers andre ved ledig kapasitet. Vi avholder også flere andre publikumsarrangement og driver skoleundervisning om brannvern.

Åpen brannstasjon

Arrangementet «Åpen brannstasjon»/Brannvesenets dag i september er en anledning for alle barn og voksne til å møte oss og delta på morsomme og lærerike aktiviteter.

Skoleklasser

Alle 6. klasser får brannforebyggende undervisning av Bergen brannvesen på skolen sin, og vi tar derfor som hovedregel ikke imot skoleklasser på brannstasjonene.

Barnehager

Hver vår inviterer vi 1 200 førskolebarn til barnehagedager på hovedbrannstasjonen i Bergen. Her får barna delta på forskjellige gøye aktiviteter, og de får møte brannbamsen Bjørnis.

Påmelding blir sendt ut til alle barnehager i god tid og det er «førstemann til mølla»-prinsippet som gjelder.

Bergen brannvesen har ikke kapasitet til å ta imot eller besøke barnehager utenom disse dagene.

Seniorgrupper

Vi tar imot seniorgrupper for omvisning på stasjonen i kombinasjon med brannforebyggende informasjon. Vi kan også stille på arrangement eller lignende med brannforebyggende foredrag.

Samarbeidspartnere

Dersom vi har kapasitet tar vi imot samarbeidspartnere for besøk og foredrag. Dette kan for eksempel være forsikringsselskap, andre brannvesen, relevante kommunale grupper, Røde Kors og andre lignende grupper.

Grupper og organisasjoner

Vi kan ta imot ideelle organisasjoner for besøk og foredrag. Vi tar i enkelte tilfeller imot idrettslag, fritids- og interessegrupper, men kun dersom vi har ledig kapasitet og det er relevant.

Sosiale lag og andre arrangement

Vi sier ikke ja til henvendelser om å være kulisse for eller delta ved utdrikningslag, blåturer eller lignende sosiale arrangementer. Vi deltar heller ikke på andre arrangementer uten at vår rolle er å gi relevant kunnskap.

Arbeidsuke

Bergen brannvesen tar imot skoleelever på arbeidsuke ved anledning.

Forespørsler om omvisning, foredrag eller arbeidsuke kan sendes til: bergen.brannvesen@bergen.kommune.no