Pedagogisk relasjonskompetanse

Når barn kommer til barnehagen skal de kjenne seg ønsket, ventet på og viktig for fellesskapet.

Barn er kompetente til samspill og læring fra fødselen. Vi lærer i samspill med andre, derfor legger vi vekt på dialog, trygghet og gode omgivelser.

Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon, og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing. Utviklingen av en sunn selvfølelse er avhengig av at barnet møter sensitive og tilstedeværende voksne som lytter og prøver å forstå barnets intensjon.

Barna skal bli møtt med anerkjennelse, oppleve at deres bidrag er viktig, og skal medvirke på egne premisser.

Vi bruker samspillsmetodem dialog. Dialog er en måte å kommunisere på som styrker kvaliteten på samspillet. Det er en væremåte som styrker kvaliteten av samspillet mellom mennesker. Personalet er kurset og arbeider etter denne modellen.

 

Pedagogisk relasjonskompetanse bilde
 
null
Pedagogisk relasjonskompetanse bilde
 
null
Pedagogisk relasjonskompetanse bilde
 
null